Editorial
 Meniu pentru stângaci
  • Prima pagină
  • Curier județean
  • Ultima oră
  • Alte căutări în arhivă
  • Reveniți la ziua de azi
  •  Meniu pentru dreptaci
  • Prima pagină
  • Curier județean
  • Ultima oră
  • Alte căutări în arhivă
  • Reveniți la ziua de azi
  • Aceiași codași la integrare
        Devenită fapt împlinit integrarea României în NATO nu este, din păcate, urmată de la fel de bune rezultate în ce privește celălalt obiectiv politic strategic al țării - aderarea la Uniunea Europeană. Acest adevăr disimulat cu profesionalism în ochii opinei publice a izbucnit cu brutalitate în urmă cu două săptămâni prin amenda­mentele propuse de Arie Oostlander și Emma Nicholson la raportul asupra României. Chiar dacă accentul s-a pus pe problema nerespectării moratoriului asupra adopțiilor internaționale, guvernului român i se reproșează ceva mult mai grav: neîndeplinirea obligațiilor asumate. Cel mai prost stăm la reformarea sistemului de justiție și a celui al administrației publice locale și centrale. Despre func­ționarii publici românii înșiși au păreri nu tocmai măgulitoare, chiar dacă printre ei există și oameni care își fac treaba cu profe­sionalism și dăruire. Prea puțini însă. De obicei ei sunt tinerii, dezghețați la minte, dar opresați de "vechea gardă" care se opune cu îndârjire modernizării, renunțării la principiile păguboase ale nepotismului și locului călduț de muncă pentru liota de neamuri.
        Prea numeroasă și ineficientă administrația publică nu este motorul României spre integrarea în UE, ci frâna ei, oricât de încruntat și amenințător pentru cei ce calcă strâmb pare a fi ministrul Ioan Rus. Amintita ineficiență a administrației se poate lesne demonstra și cu situația utilizării fodurilor europene de preaderare, România trecând nu o dată prin febra înaintării pripite, în pragul expirării termenelor impuse a unor proiecte doar pentru a nu pierde bani. Și chiar și așa s-au pierdut. Cum poți fi eficient când există în multe domenii câte două, sau mai multe, organisme paralele care nici ele nu știu exact unde încep și unde li se termină atribuțiile? Cea mai celebră este discuția între paralelismul existent între prefecturi și consiliile județene. Dar există direcții agricole și agenții de consultanță agricolă, sau numeroasele organisme însăr­cinate cu asistența socială. Nici cu reprezentanții cetățenilor în consiliile locale, consiliile județene sau primării nu ne putem mândri întotdeauna, mulți dintre ei fiind mânați mai mult de interesele personale decât de interesele cetățenilor pe care s-au angajat să-i reprezinte. Un exemplu foarte viu încă în amintirea noastră este cel al blocării proiectului SAMTID de consiliile locale Cugir și Aiud. Chiar dacă în cele din urmă proiectul a trecut, ce era de demonstrat s-a demonstrat. Astfel de situații nu sunt rare. Dacă vrem să schimbăm ceva va trebui să schimbăm nu numai mentalitatea func­ționarilor publici, ci și pe cea a aleșilor locali. Sau chiar aleșii locali. Responsabilitatea acestora nu există decât în cazul primarilor, toți ceilalți beneficiind de votul pe listă de partid.
        Recenta și dura critică pe care au adus-o administrației preșe­dintele Ion Iliescu și primul ministru Adrian Năstase nu vine din păcate din ideile proprii, ci este tocmai urmarea reproșurilor euro­pene. Cine crede altfel este naiv. În viață, mai ales în politică nu există coincidențe, doar cauze și efecte. Așa că nu-i de mirare că în cursa integrării România ocupă ultimul loc, cu cele mai puține capitole negociate, dar cu și mai puține respectate. Nu-i de mirare că suntem admonestați, așa cu nu-i de mirare nici că tovarășa noastră de drum - Bulgaria - dă semne de nervozitate dorind ruperea tandemului cu România în privința integrării în Uniunea Europeană.
    Anca DINICĂ