Editorial
Disciplinați în NATO
    Sub imperiul criticilor tot mai abundente și mai aspre pe care le primim din partea Parlamentului European, a Comisiei Europene, critici ce pun sub semnul întrebării capacitatea guvernului Adrian Năs­tase de a respecta termenul propus pentru încheierea în 2004 a negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, am trecut destul de ușor peste un alt eveniment important - adoptarea în unanimitate de către Parlamentul României a Legii privind Aderarea României la Alianța Nord-Atlantică. Este cea mai mare garanție de securitate pe care țara noastră a obținut-o vreodată, dar și un punct atins în ca­drul politicii externe îndreptate spre modernizarea statului și implicit acceptarea României în marea familie a democrațiilor. Acest suc­ces a fost obținut pentru că am reușit să demonstrăm partenerilor din Alianță că suntem capabili să ne aliniem standardelor impuse de operațiunile militare și de securitate moderne, că putem coopera cu militarii celorlalte state.
    S-a muncit cu osârdie și perseverență, fără rabat, cu destule sa­crificii, iar rezultatele se văd. Determinarea cu care toate guvernele României de după 1990 încoace au privit integrarea în NATO este dovedită și de faptul că dorința de integrare a fost unul dintre primele acte de politică externă importante ale anului 1990, dublată de faptul că țara noastră a fost primul semnatar al Parteneriatului pentru Pace. De atunci militarii români au fost prezenți în multe dintre teatrele importante de operațiuni unde au fost dislocate trupe NATO: Angola, Somalia, Irak, Afganistan și Peninsula Balcanică. Și peste tot trupele române și-au dovedit profesionalismul.
    De aceea integrarea în NATO este un suc­ces al guvernanților, al Armatei și al întregului popor român. Cel mai probabil la 2 aprilie va avea loc la sediul NATO din Bruxelles ceremonia oficială prin care se consfințește aderarea României și a celorlalte șase state can­didate: Bulgaria, Slovacia, Slovenia, Lituania, Letonia și Estonia.
    Din păcate guvernanții nu se pot lăuda cu rezultate la fel de bune în ce privește celălalt obiectiv principal al politicii externe - aderarea la Uniunea Europeană. Este o situație inegală, așa cum a re­cunoscut însuși primul ministru Adrian Năstase. Dovedește ea oare diferențe de abordare? Cu siguranță! Dar de unde vin ele? Din faptul că aderarea la NATO a cerut mai mult implicarea structurilor mi­litare și mai puțin a celor civile, a cetățenilor simpli, astfel încât o lege, o decizie odată adoptată a putut fi și implementată? Pentru că în ce privește integrarea în Uniunea Europeană ni se reproșează nu atât faptul că nu am adoptat aquis-ul comunitar, ci faptul că nu-l punem în aplicare.
    Ni se reproșează că promitem reforme, dar nu le realizăm. Iar cel mai nevralgic domeniu este cel al justiției, unde corupția este mare, iar justițiabilul "poate muri cu dreptatea-n mână." Toate acestea dovedesc că statul de drept este încă un deziderat și nu o realitate. Sigur că știm cu toții, de la simplul cetățean la funcționarii publici de toate nivelurile și la demnitari ce trebuie făcut, dar ne este greu să uităm vechi metehne, învățate la Porțile Orientului, unde bacșișul este prinț, iar peșcheșul rege. La fel de sigur este că măsurile necesare nu se pot implementa numai "la ordin" (ca în cazul aderării la NATO), ci se impune și o descifrare și o propovăduire a lor în rândul cetățenilor, or tocmai asta ne lipsește. Iar vinovați sunt guvernanții. Câți dintre cetățenii români știu exact ce înseamnă U­niunea Europeană, costurile sau beneficiile exacte ale integrării?
Anca DINICĂ