Curier județean
Duminica ortodoxiei
    icoanaDintr-o dorință mereu crescândă de a se apropia de Dumnezeu, imaginația creștinilor ortodocși a sporit cu trecerea vremii, apelând în acest scop și la mijloace tehnice (tehnis=artă). Arta iconografică a cunoscut o dezvol­tare explozivă mai ales în timpul domniei împăratului bizantin Iustinian (527-565), ctitorul bisericii Sfânta Sofia din Con­stan­tinopol, la terminarea căreia însuși împăratul, plin de admirație față de opera sa, exclama: "Te-am învins, Solo­moa­ne", referindu-se desigur la Înțeleptul So­lomon, care, cu 1500 de ani înainte, ridicase la Ierusalim cel mai strălucit templu din istoria poporului ales.
    Pentru împodobirea bisericilor s-a apelat la picturi aplicate pe pereți, dar și la icoane portative și prăznicare la care se închinau credincioșii. Unul din temeiurile cinstirii sfintelor icoane era credința că multe aveau calități miraculoase, fiind făcătoare de minuni.
    În sec. VIII euforia creștinilor de a cinsti pe Dumnezeu și pe sfinți prin icoane a fost violent agresată de prigoanele declanșate de unii împărați iconoclaști sau iconomahi, împotriva acestor noi forme de trăire a adevărului divin. Cel mai înverșunat prigonitor din această perioadă a fost împăratul Leon III Isaurul (717-741), care, socotindu-se "împărat și sacerdot", a dat porunca de îndepărtare a icoanelor din biserici în anul 1726.
    Măsura luată a scandalizat în așa măsură pe cinstitorii icoanelor, încât atunci când ofițerul Jovinus, mânat de împărat, s-a urcat să dea jos icoana făcătoare de minuni a Mântuitorului din cartierul Chalkoprateia din Constantinopol, un grup de femei credincioase i-au smuls scara de sub picioare și l-au omorât, aceeași soartă având-o și un soldat care a îndrăznit să dea jos o cruce de pe poarta palatului imperial.
    O atitudine energică în apărarea icoanelor a depus-o Sf.Ioan Damaschin, mare teolog (+749), care preciza că icoana are rolul de a împodobi locașul de cult (estetic); de a învăța istoria bisericii (pedagogic); de a însoți cultul divin (închinare); și de a mijloci harul divin.
    Dacă cei mai mulți împărați din sec. VII, VIII și IX au avut atitudini ostile față de icoane, a purtat Dumnezeu de grijă să așeze pe tronul Bizanțului două femei pioase, evlavioase, cu credință și respect față de Dumnezeu și față de valorile sacre ale bisericii, care prin mă­surile luate au reușit să reinstaureze pe cât a fost posibil starea de normalitate, tulburată de înaintașii lor. Este vorba de împărăteasa Irina (780-802) și împărăteasa Teodora (842-856). Sub împărăteasa Irina, este convocat al VII-lea Sinod Ecumenic de la Niceea între 24 sept. - 13 oct. 787, unde s-a stabilit că este bineplăcută lui Dum­ne­zeu cinstirea icoanelor lui Hristos, ale Maicii Domnului, ale Sfinților Îngeri precum și Sfintele moaște și Sfânta Cruce.
    Sub Leon V (813-820), luptele iconoclaste au reizbucnit pentru în­că vreo 30 de ani, până la 842, când pe tronul Bizanțului se urcă împărăteasa Teodora, care înseamnă cea de Dumnezeu dăruită. Nici nu putea primi biserica un dar mai prețios decât această femeie înțeleaptă și credincioasă, care împreună cu patriarhul Metodie au convocat un sinod la Constantinopol unde la 11 martie 843, au de­clarat valabile toate hotărârile celor șapte Sinoade Ecumenice res­tabilind cultul icoanelor și rostind anatema (blestem) împotriva ico­noclaștilor. Textul sinodului a fost trecut într-un "synodicon" special spre a fi citit în biserici. Fiindcă măsura a fost luată în ajunul primei duminici din Postul Paștilor (11 martie 843), acea duminică a fost numită "Duminica Ortodoxiei" ca mărturie pentru posteritate a bi­ruinței repurtată de biserica dreptmăritoare asupra tuturor ereziilor.
    Recunoscătoare biruinței dobândite de neînfricații luptători, care cu prețul libertății și chiar al vieții au făcut posibil triumful valorilor nemuritoare ale credinței, biserica ortodoxă de pretutindeni mar­chea­ză cu tărie prin circulare, pastorale chiriarhale și Conferințe im­portanța momentului petrecut în capitala imperiului acum 1161 de ani.
Preot Petru PINCA, Blaj

Bravo, aleși ai neamului!
    De curând, parlamentarii noștri au dispus să beneficieze de un spor de 15% alesul care deține titlul de doctor, recorelarea pensiilor în funcție de mandate, dar și 18 salarii compensatorii până când foștii aleși își vor găsi un loc de muncă.
    Ne revine tot nouă, alegătorilor, misiunea istorică de a le asigura locuri de muncă echivalente cu cele de la care au plecat, plus fa­cilitățile de parlamentar. Vezi Doamne, nu cumva să-i stresăm pe no­rocoșii aleși de odinioară. (O.B.)

Sus

© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.