Editorial |
Corupția și separația puterilor în stat
Lăudat de unii pe drept sau pe nedrept, hulit de alții într-un stil la fel de arbitrar și de lipsit de nuanțe, iată că Parchetul Național Anticorupție și-a întocmit Raportul pe anul 2003, manifestându-și disponibilitatea de a-l prezenta Parlamentului. Aici, însă, surpriză, dar nu prea mare și nici imposibil de anticipat. Șefii celor două Camere au fost apucați brusc de grija statului de drept ale cărui principii ar fi, vezi Doamne, încălcate prin dezbaterea în forul legiuitor a documentului, deși acesta conține cazuri deja bine cunoscute și cu un minim potențial exploziv: ex-ministrul Integrării Hildegard Puwak și banii UE intrați în buzunarele familiei sale, consilierul guvernamental Fănel Păvălache, cazul Vanghelie, privatizarea RAFO-Onești ori afacerile murdare ale unor baroni locali precum Gheorghe Savu din Ialomița și Florin Serac din Bihor. În preocuparea lor obsesivă pentru imagine, liderii PSD din Parlament se tem că textul ar da apă la moară opoziției într-o eventuală dezbatere la Senat și la Camera Deputaților și se străduiesc din răsputeri să nu-l pună pe ordinea de zi. "Întrucât nu este vorba despre un raport de activitate al unei instituții subordonate sau controlate de Parlament - PNA fiind în componența puterii judecătorești - acesta nu trebuie adoptat sau respins în plen. Poate fi cel mult dezbătut la nivel politic, dar mă îndoiesc de utilitatea acestei dezbateri", a declarat pesedistul Doru Ioan Tărăcilă, vicepreședintele Senatului. Potrivit unei note din cotidianul "Adevărul", în care am găsit și exemplele de corupție de mai sus, președinții celor două Camere, Nicolae Văcăroiu și Valer Dorneanu, au stabilit miercuri seara, la telefon, că raportul nici nu va fi distribuit tuturor parlamentarilor, ci doar membrilor Birourilor Permanente, liderilor de grup parlamentar și aleșilor din Comisiile juridice, urmând ca oportunitatea dezbaterii în plen să fie stabilită ulterior.
Referitor la acest subiect, liderul grupului PD, deputatul Emil Boc a subliniat că, potrivit legii, documentul trebuie prezentat în fața parlamentarilor, chiar dacă Parchetul este instituție autonomă, organizată sub autoritatea Ministerului Justiției. El a mai declarat că nu se pune problema încălcării principiului separației puterilor în stat, întrucât parlamentarii nu desemnează și nu revocă șefimea PNA, ci doar discută raportul de activitate. Deputatul democrat a mai afirmat că deține informații potrivit cărora Executivul intenționează să emită o ordonanță de urgență prin care să fie eliminată obligația PNA de a depune raportul la Parlament. Nu întâmplător, desigur, toate aceste dezbateri au avut loc într-un moment în care în presa noastră a răzbătut un studiu GfK, a cărui principală concluzie ar fi că "mita fluidizează activitatea guvernamentală". Fiind realizat de un institut german de notorietate (GfK), studiul amintit beneficiază de multă credibilitate. Potrivit acestuia, majoritatea românilor consideră că Guvernul nu are un interes real de a lupta împotriva corupției. În România, procentul persoanelor care împărtășesc această opinie a crescut de la 54% în 2001, la 71% la sfârșitul anului 2003. GfK consideră că aparatul guvernamental pur și simplu nu ar putea funcționa fără mită. În cursul prezentării studiului, Cosmin Alexandru, președintele GfK România, a spus că "mita a devenit parte integrantă a vieții celor mai mulți dintre români și că, în asemenea condiții, ei consideră că nu are rost să lupte împotriva acesteia, întrucât ea a existat dintotdeauna și va exista în continuare". Potrivit studiului, polițiștii, oficialii și oamenii de afaceri corupți formează o rețea și se susțin reciproc. În România, 88% din populație crede în existența acestor rețele de corupție, iar pensionarii percep cel mai puțin acest fenomen. Potrivit studiului GfK, în ceea ce privește percepția corupției ca fenomen generalizat, 86% dintre români cred că trăiesc într-un stat din ce în ce mai corupt. Nivelul acestei percepții a crescut față de 2001, când respectivul indicator înregistra 75%. Studiul GfK a fost realizat în țările Europei Centrale și de Est, pe baza datelor colectate la sfârșitul anului 2003 - începutul anului 2004. Comentariile ni se par de prisos. Maria Lucia MUNTEANU
|