Editorial
Campanie sau loterie electorală?
    Apropierea campaniei electorale se simte și pe terenul presei din România, ziarele și posturile de televiziune declanșând o mare bă­tă­lie pentru mărirea tirajelor și respectiv a audienței cu scopul vădit de a-și atrage cât mai mulți cititori, potențiali votanți la 6 iunie dar și de a câștiga piața publicității electorale. Pentru aceasta se folosesc cele mai variate metode, cea mai răspândită fiind aceea a acordării, sau mai corect spus a promiterii unor premii substanțiale în bani și obiecte. Așa se face că aproape toate posturile de radio și TV ca și marile cotidiane se întrec în a-și etala premiile de miliarde de lei cu care își momesc cititorii, (pe care le câștigă de obicei rudele sau cei din interiorul publicației și care sunt de fapt tot niște pro­mi­siuni... electorale). Campion este "Jurnalul Național", dar nu se lasă mai prejos nici alte ziare, ca să nu mai vorbim de posturile de radio ori TV. Nu am avea nimic împotriva unor asemenea concursuri dacă premiile ar fi oferite și ar proveni din bani curați și nu din eludarea ori neachitarea taxelor și impozitelor pe care firmele care editează aceste publicații sau emisiuni radio-TV le au pentru bugetul de stat. Dar când datoriile unor trusturi de presă către buget se cifrează la sute de miliarde de lei, neplătindu-se de ani de zile impozitele și taxele, ori datoriile sunt mereu reeșalonate, este evident că prețul unor asemenea servicii trebuie plătit, compensat sau recompensat într-un anumit fel. Și din păcate prețul îl plătește tot cititorul căruia, s-o spunem pe șleau, i se oferă... premii, adică informații doar de un anumit tip, de obicei care nu aduc atingere guvernanților, și pu­terii politice, ce i-a iertat de datoriile financiare. Practic, este vorba de o dezinformare și nu de o informare a cititorului corectă, echi­distantă și nepartinică. Așa se explică de ce unele ziare ocolesc realitatea și actualitatea și s-au profilat pe tot felul de ediții de colecție sau alte materiale ce nu au nici o legătură cu prezentul, ci doar cu trecutul mai recent sau mai îndepărtat. În vogă sunt mai ales tragicul sfârșit al familiei Ceaușescu sau "noile" dezvăluiri despre revoluția din Decembrie '89. Cum de s-au trezit unele ziare să se ocupe de asemenea probleme tocmai acum, în acest an electoral? De ce nu s-au profilat pe "realizările" guvernării sau pe ale parlamentarilor de la putere sau din opoziție? Păi cum să-i critice pe aceștia, când tocmai ei au votat ordonanțele prin care datoriile către bugetul de stat au fost șterse sau eșalonate și para reeșalonate până s-a ales praful de ele? Și atunci ce să scrie ziarele respective, cu ce să-și umple paginile decât cu povești despre Ceaușescu și revoluție ori marile iubiri ale istoriei, de parcă asta îl interesează acum pe român, cu cine s-au ciocănit Napoleon, Lenin sau Hitler. Și tocmai pentru că pe cititori nu-i interesează astfel de texte și îi preocupă cu totul alte probleme, cele zilnice, ziarele îi ademenesc nu cu informații calde și anchete sau inves­tigații serioase ci cu premii ori bani, proveniți de regulă din impo­zitele și taxele neachitate. Curat murdar, pentru că în loc să fie infor­mat, cititorul este din nou mințit, manipulat, direcționat spre a­cel partid care de obicei se află în spatele publicației. Nu întâm­plător unii din marii patroni de ziare sunt chiar președinți de partid sau fac parte din camarila puterii, fie de la Palatul Cotroceni fie de la Palatul Victoria.
    Și uite așa ne vom trezi la 6 iunie, și mai ales în 5 decembrie, că românii care se vor prezenta la urne ar putea fi dezamăgiți că nu au votat în modul cel mai inspirat! Ori, au votat în consens cu loteria electorală promovată în presă!
Gheorghe CIUL