Editorial
Ambiție și onoare
    Organizarea unui Campionat European de o țară în tandem cu altă țară a devenit o tendință a UEFA și mai mult decât atât o practică. Se oferă în felul acesta posibilitatea mai multor țări de a se înscrie în circuitul european sau mondial al țărilor organizatoare de astfel de megaspectacole fotbalistice și nu sunt puse în situația de a aștepta cu zecile de ani pentru a prinde o astfel de ocazie. După cum se știe, de fiecare dată când e vorba de a se stabili locația unei astfel de întreceri de anvergură se fac tot felul de diligențe, se duc discuții, negocieri, se face apel la capacitatea de a putea organiza o astfel de mare întrecere fotbalistică. Semnalul a fost dat în anul 2000 când Campionatele Europene au fost orga­nizate de Belgia și Olanda, iar ediția din 2008 va fi atribuită Austriei și Elveției. Iată că vecinii noștri din Vest vin cu propunerea de a se asocia cu noi pentru organizarea ediției Campionatului European din 2012, Ungaria ratând la mustață organizarea împreună cu Austria a ediției din 2008. Se subînțelege că ar fi un moment deosebit de prielnic pentru a putea scoate și noi capul în Europa sportivă, ca amfitrionii unei întreceri de mare interes. Se pune întrebarea dacă un guvern cum e al nostru, cocoșat de atâtea greutăți financiare, va putea pune la bătaie o sumă imensă de bani: 1,5 miliarde de euro. Zicem fără să clipim că în măsura în care se duce atâta amar de bănet în interese și buzunare pe care nu le cunoaștem am putea să ne permitem să fim ceva mai chibzuiți și să ne jucăm cartea ce ni se oferă de a organiza împreună cu ungurii superproducția fotba­listică europeană, care ar atrage în România sute de mii de turiști, am oferi prilejul de a ne face cunoscute frumusețile, ospitalitatea și felul de a ne manifesta specific românește. Nu facem decât să re­petăm un adevăr fundamental al zilelor noastre, acela că fotbalul a devenit o cale de comunicare, un limbaj comun, o filozofie prin care pătrundem unii în spațiul de trăire și simțire a celuilalt, de a te cu­noaște și a-ți face prieteni, de a demonstra că ești capabil să-i faci fericiți și pe alții.
    E adevărat că această mega-afacere este dificil de realizat pen­tru că este nevoie, așa cum spuneam, de bani în primul rând, apoi de capacitatea organizatorică, de multe alte elemente ce intră în competența și răspunderea gazdelor. De pildă, stadioanele vizate trebuie să fie modernizate, dar sunt reguli stricte referitoare la ca­pacitatea lor. Se cere ca o arenă ce găzduiește meciuri din faza grupelor trebuie să aibă minimum 30.000 de locuri, una pe care se dispută sferturile de finală sau semifinalele, trebuie să aibă o ca­pacitate de minimum 40.000-50.000 de locuri, iar stadionul pe care este programată finala trebuie să aibă cel puțin 50.000 de locuri. În ce privește exclusiv țara noastră, stadioanele vizate pentru a găzdui jocurile oficiale, pe lângă unul sau două din București, sunt după câte știm cele din Constanța, Cluj-Napoca, plus unul din Banat - Timișoara sau Arad. Conform criteriilor din caietul de sarcini al UEFA, aceste localități dispun de aeroporturi, gări și capacitate ho­telieră care să facă față fluxului de turiști provocat de un asemenea supereveniment.
    În plus, începerea lucrărilor la Autostrada Constanța - Oradea, constituie un avantaj, existența de autostrăzi între orașele gazdă ale turneului final fiind o cerință obligatorie. În plus, guvernul va tre­bui apoi să semneze o declarație de răspundere privind alinierea la normele europene, să garanteze schimbul valutar pentru orice tip de monedă, să reglementeze regimul de intrare și ieșire din țară a di­feritelor tipuri de mărfuri, să modifice sistemul de acordare a vizelor, să garanteze securitatea turiștilor și sportivilor și să asigure dreptul la reclamă pentru partenerii UEFA, chiar dacă aceasta ar putea încălca legislația internă. Cu toate greutățile ce decurg dintr-o astfel de ambițioasă organizare - o bună carte de vizită a României pentru Europa - nu avem voie să o ratăm!
Gheorghe JURCĂ