Editorial
Între amvon și politică
    S-a scris și s-au luat poziții față de preoții care pe lângă misiunea ce o au la amvon sunt înscriși și pe liste de candidați pentru alegeri, deci fac cu alte cuvinte politică. E normal să se-ntâmple așa? Din ce­le receptate deducem că opiniile sunt și pro și contra. Pro pentru că prevederile Constituției nu impun slujitorilor Bisericii să renunțe la dreptul de a fi aleși. Preotul are aceleași drepturi ca și mireanul. Al­ții sunt de părere că preoții n-ar trebui să facă politică ci să-și vadă de pastorația lor, aceea de a fi duhovnici ai sufletelor credincioșilor, pentru a-i face mai buni, mai iertători pe acest pământ îmbibat de ură și răutate, de goana după averi, după lux, după o viață ce con­travine dogmei creștine. Bunul simț și rațiunea ar trebui să-i împie­dice să predice de la amvon în favoarea politicii din simplul motiv că cele două, să le spunem activități sau vocații, se bat cap în cap, se neagă una pe alta. Dacă Biserica, regulile ei creștine îl îndeamnă pe om să fie cinstit, curat sufletește, să trăiască în modestie și supușenie și să-și reprime poftele de orice fel, politica e opusul pri­meia, deoarece aici avem de-a face cu dezbinări, cu minciuni și scandaluri, cu apologia viciilor și păcatelor. Or, Dumnezeu nu se îm­pacă niciodată cu diavolul. Și apoi ce credibilitate mai are un păs­tor de suflete care spune una la amvon și alta face în practica curentă de cetățean. Dar de curând Sfântul Sinod a intervenit clar și fără echivoc ca preoții să aleagă între amvon și politică. Numai că Sfântul Sinod ori nu știe, ori se face că nu știe, dar slujitorii Bi­sericii, unii firește, se strecoară făcând și una și alta, ceea ce echi­valează cu un fariseism de neiertat. Referirea la Constituția care le-a dat dreptul să facă politică mi se pare un mod de a gândi neor­todox. Biserica, ca orice alt cult, poate și trebuie să stabilească un set de reguli destinate celor care vor să o slujească. Gândirea ar­hiepiscopului Anania că Biserica nu poate fi împestrițată cu membri de partid militanți fără a-și pierde creditul, a convins Sfântul Sinod, iar asta într-un moment în care clubul popilor politicieni pare să aibă destulă influență în sânul Bisericii Ortodoxe. Chestiunea pare destul de delicată. Reacțiile apărătorilor drepturilor omului par a fi îndrep­tățite, dar tot atât de adevărat este că BOR are dreptul să-și apere credibilitatea.
    Dincolo de aceste dispute, unii capi ai BOR critică în predicile lor corupția. Oare asta nu se cheamă politică? Nu cumva într-un an e­le­ctoral se-ncearcă îndreptarea voturilor enoriașilor săi către opo­ziție? Sau către putere? Aici, lucrurile trebuie nuanțate mai bine. Chiar dacă unii fac politică militantă de partid, prin reprezentanții săi, Biserica poate semnala printr-una din vocile sale că nu vrea să ignore problemele aflate în dezbatere publică. Altfel spus, mesajul către enoriași e cât se poate de limpede. Aceștia au dreptul să fie informați cu ceea ce ar putea deveni incomod pentru putere și vi­ceversa. S-ar putea crede că există o intenție de independență a BOR față de puterea laică și de apropiere de enoriași. Dacă însă Biserica Ortodoxă militează pentru o independență față de puterea laică, atunci de ce ea nu refuză avansurile pe care le face puterea tuturor cultelor ca dosarele de securitate ale slujitorilor acestora să nu poată fi examinate de CNSAS fără încuviințarea cultului de care aceștia aparțin. Ar trebui să se termine odată cu relațiile secrete din­tre popi și securiști, care îi fac azi pe securiști să calce des în biserică, iar pe popi să se înscrie în partide-umbrelă.
Gheorghe JURCĂ