Curier județean
Femeia samarineancă
    Samaria era pământul sau ogorul nelucrat al Palestinei, ori se știe că Hristos, dorea ca nici o palmă de pământ să nu rămână în paragină, adică nici un suflet să nu rămână nemântuit. Iar dacă alții s-au temut să împlânte plugul într-un pamânt socotit spurcat, neprimitor, rigid, Hristos parcă aștepta să întoarcă brazda vârtoasă prin acest ogor părăsit, care aștepta și el izbăvirea lui Israel. Își în­cepe anevoioasa lucrare într-un loc ideal, lângă un izvor cu apă, deoarece știa că un ogor după ce l-ai arat și l-ai semănat, trebuie udat, ca să încolțească, să crească și să dea rod bogat. Aici lângă fântâna lui Iacov, din Siharul Samariei dispunea Iisus de tot instru­mentarul necesar pentru a desfășura și realiza o lucrare completă de bună calitate. Pentru a reuși, era nevoie de un plug nou cu lama ascuțită, deoarece rădăcinile buruienilor erau adânc înfipte în scoarța acestui pământ învechit în rele.
    Pentru a înțelege mai bine de ce Samaria era diferită de celelalte regiuni ale Țării Sfinte este nevoie de o lămurire. Într-un anumit mo­ment istoric, pe vremea regelui Salmanasar, asiro-babilonienii, au invadat Samaria amestecându-se cu populația autohtonă. Mai mult decât atât, prin acest amestec samarinenii și-au însușit anumite practici rituale din cultul invadatorilor păgâni, înlocuind Ierusalimul și templul sfânt cu muntele Garizim unde se închinau și lui Iahve, dar și idolilor aduși de invadatori. Datorită acestui incident, iudeii și sa­marinenii nu se-ngăduiau, ba dimpotrivă se ocoleau și se duș­mă­neau. Iisus Hristos care este pacea lumii vrea să împace aceste două surori, Iudeea și Samaria, pleacă în căutarea oii rătăcite, o gă­sește la Sihar, o pune pe umeri, o aduce acasă și se bucură mai mult decât de celelalte toate care nu s-au rătăcit.
    Pământul Samariei, este sufletul omului din această provincie în­străinat de credința în unicul Dumnezeu reprezentat aici prin femeia de la fântână, în sufletul căreia s-au adâncit și învechit rădăcinile răului. Sămânța aruncată sub glia proaspăt defrișată este Cuvântul cel nou al Evangheliei. Apa cea vie pe care i-a făgăduit-o, este bo­tezul credinței, taina pe care a administrat-o Iisus și care a dat roa­de imediate pentru ca venind locuitorii din cetate să vadă pe Mesia, "cel ce i-a spus ei toate", i-au zis femeii: "Credem nu numai pentru cuvântul tău, ci pentru că noi înșine am auzit și știm că Acesta este cu adevărat Hristosul, Mântuitorul lumii" (Ioan IV,42).
    În tot acest timp, apostolii erau duși în cetate să cumpere de mân­care. Venind i-au zis: "Învățătorule, mănâncă". El le răspunde: "Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine și să săvârșesc lucrul Lui"(vers 34). Voi (apostolii) sunteți trup, ați alergat în cetate după mâncare, ori Eu în acest timp am făcut un lucru mare. Am arat (în sufletul samarinenilor) am semănat Cuvântul mân­tuirii, am udat ogorul rodit și este ca un lan de grâu gata de seceriș. Voi ziceți că mai sunt 4 luni până vine secerișul, dar Eu vă spun: "Ridicați ochii voștri și priviți holdele că sunt albe, gata de se­ceriș" (Ioan IV,35). Holdele erau locuitorii Siharului, care într-o zi binecuvântată au fost preschimbați din închinători la idoli, în cinsti­tori ai unicului dumnezeu, de care dar, Doamne, fă-ne și nouă parte.
Preot Petru PINCA, Blaj

Sus

© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.