Editorial
Bugetarul român
    Se vorbește mult la noi despre slujbașii statului. Mai ales de rău. Ei, bugetarii români, sunt încă percepuți ca fiind rămășițele statului comunist, care nu știu altceva decât să învârtă niște hârtii, să ia le­furi nemuncite și să împovăreze cetățeanul de rând cu tot felul de biruri, impozite și taxe. Mai mult, în sistemul administrativ actual de tranziție, care moștenește încă unele reflexe totalitare, ei apar în ochii cetățenilor de rând nu ca niște angajați ai statului puși în sluj­ba lor pentru a le servi și a le apăra interesele, ci de cele mai multe ori ca niște vătafi, arendași sau vechili atot­puternici și atot­stă­pâ­nitori, care nu fac altceva decât să-i spolieze și de bruma de veni­turi cu care abia reușesc să-și ducă traiul de pe o zi pe alta.
    Acum, desigur, în cârca funcționarului public, a lucrătorilor din ad­ministrație și, în general, a tuturor lucrătorilor statului se pot pune multe și în același timp se pot spune despre ei vrute și nevrute. Din cauza sistemului politic, a democrației originale și unor a legi care nu s-au dat încă, chiar dacă sunt absolvenți de facultăți sau colegii universitare, chiar dacă mulți au reușit să facă masterate, doctorate sau alte perfecționări în țările occidentale cele mai avansate, ei ră­mân încă tot în "bătaia vântului politic", respectiv se află tot la che­remul partidelor politice aflate la putere. Posturile lor pot fi încă restructurate sau scoase la concurs ori de câte ori este... nevoie sau ori de câte ori se schimbă guvernanții. Ba, mai mult, slujbele lor sunt adesea transferate în sfera politică, astfel că în aceste condiții până și instituțiile la care sunt angajați se transformă la rândul lor din instituții administrative puse în slujba cetățeanului în instituții politice ce acționează la comanda celor aflați la putere.
    Dar să revenim la problema actuală a bugetarilor români și la sarcinile destul de mari pe care ei le au de îndeplinit. Buni sau răi, ei sunt totuși puși de statul român să traseze drumul spre Europa Unită, să transpună în practică sarcinile complexe cuprinse în a­genda criteriilor de aderare. Ei, după cum se știe, potrivit statutului lor de funcționari publici, nu au voie să aibă alte slujbe, firme sau societăți comerciale. Salariile lor în schimb au fost și sunt până în prezent tot de mizerie. Se vorbește zi de zi, ceas de ceas, de nea­junsurile și lipsurile din administrația publică românească, de co­rupția și birocrația care sălășluiesc în acest important sector, dar prea puțin despre ceea ce trebuie făcut pentru a le reda bugetarilor demnitatea și salariile pe care le merită, pe măsura importanței muncii lor. Și atunci poate că statul român și noi toți avem admi­nistrația pe care o merităm. Iată, spre exemplu, recent, Ministerul Finanțelor a anunțat că, potrivit viitorului acord cu FMI, ce va fi sem­nat miercuri, 7 iulie a.c., bugetarii pot să-și ia adio de la creșterile salariale în acest an, chiar dacă există presiuni foarte puternice din partea sindicatelor. Dacă Guvernul își va menține punctul de vedere, salariile bugetarilor vor mai crește în acest an o singură dată, în luna octombrie, cu 6 la sută. Aceasta va fi o a doua creștere a salariilor după cea înregistrată la 1 ianuarie 2004, tot cu 6 la sută, în condițiile în care, în cel mai fericit caz, inflația prognozată pentru acest an va fi de 9 la sută. Sindicatele sunt destul de revoltate, spunând că și în acest an nu este vorba practic de nici o majorare de salarii, ci doar de o simplă actualizare cu rata inflației. Ei invocă tot mai des un studiu realizat de o echipă de specialiști europeni, studiu conform căruia "toate tarele din administrație încep și se termină cu salariile jenante din sistem. "Nu poate exista un corp de profesioniști la un salariu mediu de 120 de euro pe lună", este concluzia specialiștilor europeni.
    În final, mai amintim faptul că în prezent se negociază apariția unei noi legi a salarizării funcționarilor publici, iar pentru 2005, sin­dicatele cer creșterea salariului net al funcționarilor publici de la 5 milioane de lei pe lună la 12 milioane de lei pe lună. Ar fi totuși ceva mai rezonabil, lucru care la rându-i ar putea face administrația pu­blică mai eficientă și cu siguranță mai puțin coruptă.
Tinu MATEȘ