Ieri, la București, în prezența baronesei Nicholson și a lui Jonathan Scheele, s-a discutat
Noul pachet legislativ în domeniul protecției copilului
Ieri, la București, în prezența baronesei Emma Nicholson și a lui Jonathan Scheele, a fost discutat noul pachet legislativ în domeniul protecției copilului, care a fost promulgat în luna iunie a acestui an și are aplicabilitate începând din luna ianuarie 2005. Iată cele mai importante legi conținute de acest pachet:
*LEGEA NR. 272/21.01.2004, privind protecția și promovarea drepturilor copilului. Aceasta responsabilizează părinții privind exercitarea drepturilor lor și îndeplinirea obligațiilor părintești; obligă autoritățile administrației publice locale să sprijine familia, prin diversificarea serviciilor accesibile și de calitate, corespunzătoare nevoilor copilului; abordează într-un mod complex principiile și drepturile care stau la baza dezvoltării personalității copilului (drepturile copilului, mediul familial și îngrijirea alternativă, sănătatea și bunăstarea copilului, educația- activități recreative și culturale, protecția specială a copilului lipsit permanent sau temporar de ocrotirea părinților etc); stipulează că apărarea drepturilor și a libertăților copilului se realizează prin INSTITUȚIA AVOCATULUI POPORULUI; serviciul public specializat pentru protecția copilului, existent în subordinea consiliilor județene (DGPDC) și serviciul public de asistență socială (DJAS, fost ISTPH), se reorganizează ca direcție generală de asistență socială și protecție a copilului; stabilește că finanțarea sistemului de protecție a copilului se realizează din sursele bugetului local, de stat, donații, sponsorizări și alte forme private de contribuții bănești permise de lege.
*LEGEA NR. 273/21.06.2004, privind regimul juridic al adopției. Aceasta abrogă o serie de acte normative perimate și aduce o serie de noutăți aliniate la legislația internațională (consimțământul părinților nu se mai dă în fața notarului public, ci în fața instanței judecătorești, ca și consimțământul adoptatorului și al copilului, dacă acesta a împlinit 10 ani; încuviințarea adopției este exclusiv de competența instanțelor judecătorești; adopția internațională este posibilă doar dacă adoptatorul domiciliat în străinătate este bunicul copilului; Comitetul Român pentru Adopții (CRA) se organizează în Oficiul Român pentru Adopții etc.).
*LEGEA NR. 274/21.06.2004, privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Român pentru Adopții. Oficiul va prelua toate atribuțiile în domeniul adopției, pe care le avea CRA, urmând să coordoneze și să supravegheze activitățile de adopție, realizând cooperarea internațională în acest sens; finanțarea sa se asigură de la bugetul de stat, precum și din alte surse, în condițiile legii; în această lege sunt specificate funcțiile și atribuțiile specifice Oficiului: constituie evidența centralizată a copiilor adoptabili și a familiilor adoptatoare, încheie acorduri de colaborare cu autoritățile centrale și cu organizațiile neguvernamentale din alte state, care au atribuții în domeniul adopției, autorizează ONG străine și române să desfășoare activități în domeniul adopției, pe teritoriul țării noastre, urmărește evoluția copilului adoptat și a relațiilor dintre acesta și familia adoptatoare, pe o perioadă de cel puțin 2 ani de la încuviințarea adopției, depune diligențele necesare pe lângă autoritățile statului unde este adoptat copilul, pentru ca acesta să beneficieze de garanțiile existente, în cazul unei adopții internaționale ș.a.m.d.
La discuțiile de la București, pe marginea acestui nou pachet legislativ, a participat și d-na Lenica Bucur, director executiv al DGPDC Alba. Vom reveni cu amănunte, la reîntoarcerea dânsei din capitală.
(I.H.)