Editorial
Turismul românesc, încotro?
    Suntem, iată, în plin sezon turistic dar, în afară de litoral, peste tot aproape bate vântul. Doar câte unul-doi turiști răzleți. Frumu­sețea rezervațiilor și bogățiile naturale ale țării noastre au deja faimă în Europa și chiar în lume, dar ele sunt prea puțin accesibile tu­riștilor străini. Și chiar celor români. Nici n-ar trebui să privim prea departe pentru a vedea un model de trai îmbelșugat asigurat prin turism. Vecina noastră, Ungaria, realizează deja anual mai mult de 50 la sută din Produsul Intern Brut (PIB) din turism! Și, după cum știm, nu are nici pe departe potențialul turistic al României. Are, într-adevăr, o capitală modernă, cochetă - Budapesta, care atrage anual peste 5 milioane de turiști străini. Mai are Balatonul și o zonă viniviticolă care reprezintă poate doar o treime din suprafața cultivată cu viță de vie a țării noastre. Este drept, în ultimii ani a reușit să-și croiască o infrastructură modernă, la nivel european. Nu are însă nici ieșire la mare, nici perlele montane românești. Nu are munți precum Carpații, Bucegii, Ceahlăul sau Apusenii. Nu are nici peșteri unicat în Europa și în lume. Nu are nici lacuri naturale în diversitate, de la cele salinice, de tratament balnear și până la cele limpezi, de pescuit și agrement. Nu are nici râurile și pădurile pe care le avem noi. Fără să mai vorbim de zecile sau sutele de datini, obiceiuri și tradiții locale ce se derulează în decursul unui an.
    Ce ne lipsește atunci nouă, românilor, pentru a putea avea un turism modern, civilizat, în stare să atragă miile sau milioanele de turiști străini și totodată să ne asigure un trai mai bun, mai prosper? Mai mult ca sigur, ne lipsește inițiativa. Ne lipsește o strategie turistică modernă la nivel național. Dacă în ceea ce privește turismul pe litoralul Mării Negre lucrurile au început să se mai miște (deși, între noi fie vorba, avem cele mai scumpe servicii) în privința tu­rismului montan, a celui rural în general, nu s-a făcut mai nimic. Aici, pe lângă o strategie națională în domeniu mai este mare ne­voie de inițiativă, de voință și de pricepere din partea administrațiilor județene și locale. Pentru că și în turism, la fel ca în economie, trebuie început cu... începutul. Respectiv cu o infrastructură rutieră și de comunicație modernă, care să asigure accesul rapid și con­fortabil al turiștilor în zonele de frumusețe și de agrement. Să luăm exemplul județului nostru. Dacă în ceea ce privește comunicațiile s-au făcut pași importanți, grație activității inteligente și pragmatice a Romtelecom Alba existând la ora actuală centrale și posturi te­lefonice moderne chiar și în cele mai îndepărtate cătune din Munții Apuseni, în schimb la capitolul drumuri de acces stăm încă foarte prost. Peste tot s-au făcut mai mult cârpeli, nimic trainic. Poate actuala conducere a CJ Alba care în alegerile locale recente și-a făcut un stindard din modernizarea drumurilor județene va gândi alocarea cu prioritate a fondurilor bănești disponibile sau atrase prin credite ori alte forme pentru construcția și modernizarea drumurilor înspre zonele turistice cum ar fi Valea Sebeșului (Cabana Oașa), Munții Apuseni (accesul pe Muntele Găina, spre Arieșeni, Ghețarul de la Scărișoara, lacul de agrement de la Beliș, precum și spre localități cu rezonanță istorică - Abrud, Câmpeni, Vidra, Avram Ian­cu, Albac, Horea) și, nu în cele din urmă, Blaj, Râmeț, Rimetea, Poșaga, Ponor. Apoi mai este nevoie să se trezească la realitate comunitățile și administrațiile locale. Trebuie reînviat și pus în va­loare tot ceea ce reprezintă tradiții, datini, obiceiuri. Trebuie căutate și accesate fonduri pentru construcția sau modernizarea unor pen­siuni turistice care să asigure turiștilor confortul dorit.
    Iată, spre exemplu, prin Programul SAPARD, la nivel de țară sunt alocate actualmente pentru investiții în domeniul turismului ru­ral 68 de milioane de euro, din care 38 de milioane de euro pentru construcția de pen­siuni, iar restul pentru alte tipuri de turism rural. Măsura 3.4 prevede fonduri pentru construcția integrală a unei pen­siuni, mobilarea acesteia, dotarea ei cu aparatură electronică, achi­ziționarea de mijloace de transport, precum și dezvoltarea unor fa­cilități de divertisment care pot include teren de sport sau chiar o piscină. Desigur, este nevoie și de o anumită contribuție bănească a beneficiarului. Totul este însă să vrem să facem un turism ade­vă­rat.
Tinu MATEȘ