Curier județean
Duminica a IX-a după Rusalii
Umblarea pe mare și potolirea furtunii
    Furtuna de pe Marea Tiberiadei nu-L deranja pe Hristos, ci dim­potrivă îi plăcea, altfel ar fi potolit-o înainte de a ajunge la corabie unde se aflau Apostolii înfricoșați. Apa mării îi răcorea fruntea lui Iisus după o zi încinsă în care a vorbit de dimineața până seara, iar seara a săturat mulțimile. Cine știe câte mii de gânduri îi biciuiau mintea la straja a patra din noapte, când cobora din munte de la rugăciune? Poate pentru fiecare din cei 5000 de bărbați, plus femei și copii, avea un gând și o grijă: Cine-i va mai sătura când vor flă­mânzi din nou sau după ce El se va înălța la cer? Stropii mării și valurile aveau rostul de a răcori și reconforta. Furtuna care pe Apos­toli îi bagă în boală, pe Hristos îl liniștește. Același lucru pe oameni îi îngrozește, iar pe Hristos îl încântă. Cât de departe este gândul omului de gândul lui Dumnezeu, ca cerul de pământ!
    După Facerea lumii, Dumnezeu L-a pus pe om stăpân nu numai peste animalele de pe pământ, din văzduh și din ape, ci și peste stihii. Adam a devenit mâna dreaptă a lui Dumnezeu, administratorul celui mai invidiat și mai râvnit spațiu de pe pământ. Era oarecum asemenea lui Iosif din Egipt, care chivernisea avuția celei mai mari țări din Orient. Peste Iosif nu era decât Faraonul, iar peste Adam nu era decât Dumnezeu, dar nici Faraonul și nici Dumnezeu nu se amestecau în atribuțiile slujitorilor lor, în care au investit toată încrederea. Iosif a onorat încrederea stăpânului, iar Adam a înșelat-o. A pierdut marea și unica șansă de a se statornici definitiv în sta­rea de nepăcătuire și de a transmite posterității o natură umană imaculată. O vreme s-a așteptat și chiar s-a crezut în reabilitarea lui Adam și a omului în general, prin căința în fața lui Dumnezeu. El însă a pierdut poziția strategică pe care o deținea. Printr-o eroare de orientare a scăpat cârma din mână, iar corabia a pornit-o în derivă. S-a pierdut de tot busola, iar odată cu ea și speranța punerii corăbiei pe linia de plutire se depărta cu fiecare clipă.
    Calea păcatului fiind deschisă de strămoși, urmașilor nu le-a fost greu să dea amploare și să pardosească cu fapte și mai rușinoase povârnișul periculos pe care se rostogoleau.
    Furtuna dezlănțuită asupra omului rănit de păcat atacă din toate părțile, amenințând corabia cu scufundarea, iar pe Apostoli cu îne­cul. La straja a patra, când se îngemănează ziua cu noaptea, apare la orizont Hristos în rol de ultimă speranță: Suveran, Majestuos, A­tot­puternic, Liniștit, ca și când nimic nu s-ar întâmpla: parcă se în­torcea dintr-o promenadă matinală înainte de a-și relua obișnuitele atribuții cotidiene. Nu se impacientează văzând Apostolii în pri­mejdie, nu ceartă vântul, marea, valurile, ci se-ndreaptă spre corabie de unde socotește că a pornit toată vânzoleala și adresându-i-se lui Petru, îi întreabă mustrător pe toți: "Puțin credincioșilor, pentru ce v-ați îndoit?" (Mt XIV, 31). Iată slăbiciunea și cauza dezlănțuirii furtunii. Ea derivă din lipsa unei credințe totale. În clipa în care Hristos a intrat în corabie și Apostolii și-au recăpătat încrederea, furtuna a încetat de la sine, ca și cel mai natural lucru din lume.
    Foarte inspirat a cuprins acest vifor de pe Marea Tiberiadei au­torul unui irmos, în rânduiala înmormântării mirenilor, cu care închei: "Marea vieții văzând-o înălțându-se de viforul ispitelor, la limanul Tău cel lin alergând, strig către Tine: scoate din stricăciune viața mea, mult Milostive".
PREOT PETRU PINCA - BLAJ

Sus

© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.