La 1 septembrie a.c.
Centrul de plasament Obreja va fi închis
La începutul lunii februarie 2004, un grup de copii rezidenți ai Centrului de plasament Obreja au trimis o sesizare directorului executiv al DGPDC Alba, cu privire la unele nemulțumiri ale lor în ceea ce privește hrana, îmbrăcămintea și mediul ambiental al instituției în care trăiesc. Un exemplar al acestei sesizări a fost trimis în același timp presei locale și naționale. Astfel, în data de 9 februarie 2004 s-a constituit o comisie de anchetă administrativă din partea DGPDC Alba și o comisie constituită din partea Prefecturii județului Alba care s-au deplasat la sediul Centrului de plasament Obreja, pentru a verifica veridicitatea afirmațiilor.
Conținutul memoriului făcea referire la unele deficiențe apărute în derularea activității organizatorice a centrului (lipsa accesului copiilor la calculatoare, lipsa îmbrăcămintei, limbajul neadecvat folosit de către unii angajați ai centrului, activitățile din timpul liber etc.). Cele două comisii de control au audiat copiii și personalul, au verificat documentele centrului referitor la meniurile zilnice, echipamentul din dotare și cel dat în uz copiilor. Concluziile celor două comisii au fost următoarele: *Unele din deficiențele semnalate erau întemeiate, ele fiind pe de o parte de natură organizatorică și pe de altă parte de natură legislativă (sumele alocate pentru echipament și hrană sunt mici în raport cu cerințele și nevoile copiilor și tinerilor protejați în centru); *Majoritatea copiilor rezidenți sunt adolescenți, ca urmare nevoile lor sunt mari comparativ cu sumele alocate conform legii, pentru satisfacerea acestor cerințe (alocația de hrană pentru un copil instituționalizat fiind de 49.000 lei/zi și 850.000 lei/an pentru îmbrăcăminte și încălțăminte), prin urmare observațiile lor fiind justificate, dar în același timp nu existau fonduri pentru suplimentarea hranei și îmbrăcămintei; *În rândul personalului angajat în această unitate existau tensiuni generate de Planul de închidere a centrului de plasament conform Strategiei Județene de reformă în protecția copilului care va duce implicit la disponibilizarea personalului; *Relațiile tensionate între copii și angajați se datorau și lipsei unei pregătiri de specialitate a personalului, și unui mod de lucru rutinat, specific instituțiilor de tip vechi. Comisia administrativă de la nivelul DGPDC Alba a propus remedierea deficiențelor semnalate de către copii referitor la utilizarea calculatoarelor, echipamentelor sportive și la diversificarea meniului dar, pe termen lung, a subliniat necesitatea restructurării centrului.
Autoritatea Națională pentru Protecția Copilului și Adopție a fost informată pe parcursul derulării evenimentelor, iar faptul că, într-un interval foarte scurt de timp, centrul urma a fi închis a constituit o garanție privind îmbunătățirea situației copiilor rezidenți. Aceste evenimente au urgentat demararea procesului de închidere a Centrului de plasament Obreja. Menționăm faptul că, în Planul de închidere a instituțiilor rezidențiale din județul Alba, acest centru de plasament a fost propus pentru închidere până la finele anului 2004. Astfel, în luna martie 2004 s-a încheiat o Convenție de colaborare între Consiliul județean Alba - DG PDC Alba și Fundația Hope and Homes for Children Romania - Maramureș, în vederea închiderii Centrului de plasament Obreja prin crearea/dezvoltarea de servicii alternative pentru copiii rezidenți.
Până în prezent, echipa de implementare a proiectului a finalizat evaluarea psiho-socială a copiilor, identificându-se pentru fiecare beneficiar soluții alternative la protecția de tip rezidențial. Fundația HHC - Maramureș se află în stadiul de achiziționare a unei case de tip familial, urmând ca până în data de 1 septembrie 2004 Centrul de plasament Obreja să fie închis.
Ca urmare, DGPDC Alba va avea în vedere reconversia profesională a angajaților în măsura în care pregătirea lor profesională va corespunde noilor servicii dezvoltate, iar în ceea ce privește clădirea centrului de plasament aflată în patrimoniul Consiliului județean Alba, acesta va decide destinația imobilului.
(Teodor ATANASIU, președintele Consiliului județean Alba;
Lenica BUCUR, director executiv DGPDC Alba)
În alegerile din toamnă
Femeile pesediste vor să candideze
D-na Ileana Ion, noua președintă a organizației de femei Alba a PSD ne-a declarat faptul că la ultima ședință de Birou Executiv s-a decis ca liderele organizațiilor de femei din teritoriu să-și depună candidatura la alegerile preliminare ce vor avea loc curând în interiorul partidului. "Am fost determinate să facem acest lucru datorită d-lui Adrian Năstase, care a încurajat efectiv implicarea femeilor la viitoarele alegeri parlamentare. Acest lucru dovedește că la noi în partid democrația se manifestă la modul cel mai autentic", ne-a declarat d-na Ileana Ion.
În altă ordine de idei, pe data de 8 septembrie a.c. va avea loc ședința Consiliul județean a femeilor din PSD Alba, prilej de a se opera modificări atât în structura acestui organism cât și în cea a Biroului executiv.
(R.J.)
Deputatul Constantin Selagea participă la mitingul zlătnenilor
Deputatul PSD, Constantin Selagea, ne-a declarat în cursul zilei de ieri ca va participa fără nici o reținere la mitingul "Politicieni, salvați Zlatna" care se va desfășura astăzi la Zlatna. "Păi cum să nu mă duc? Am foarte multe să le spun oamenilor de acolo despre câte am făcut eu pentru acest oraș", a spus deputatul de Alba. Astfel domnia-sa a menționat Programul SAMTID care pentru Zlatna înseamnă o investițe de circa 500 mii euro, programul de combatere a eroziunii solului și refacere a mediului înconjurător, în valoare de 21 de miliarde de lei, sprijin în acordarea salariilor compensatorii pentru disponibilizații de la SC Ampelum și nu în cele din urmă implicarea în construirea sălii de sport din această localitate. "Să vedem dacă mai există și alții care se pot lăuda cu atâtea realizări", a conchis C. Selagea. În altă ordine de idei, deputatul Selagea nu a putut confirma și prezența celorlalți parlamentari PSD de Alba la mitingul de la Zlatna.
(R.J.)