Prima pagină Ediția din: 12.8.2004
Oameni "pe cale de dispariție": vărarii din Ciuruleasa
•"Ocnașii nevinovați" sparg piatră din Vâlcan, cu barosul *Constructorii de "iglu"-uri din piatră fo­lo­sesc ca liant... văzduhul *Urmașii "meșterului Ma­nole" și știința lor transmisă din tată-n fiu *Cursa contra-cronometru și lupta cu ploaia dis­trugătoare *Trei zile și trei nopți de muncă, pen­tru... 500.000 de lei! *"Sisif" s-a născut în Apuseni și tot aici moare.
     igluÎn munții Apuseni există un obicei gospodăresc, de primăvară. Fie­care gospodărie trebuie să a­rate fain și curat, în așteptarea Sfintelor Paști, așa că pereții ca­se­lor se văruiesc, ca și pomii din livezi. Bineînțeles, locuitorii din toate satele și cătunele A­pu­senilor apelează pentru a­ceas­ta la "vărarii" care aduc pia­tra de var pe piață, nicidecum la noile produse realizate cu o tehnologie superioară (varul praf sau lavabil), mult prea scumpe pentru posibilitățile lor. Iar în județul Alba nu mai există în momentul de față decât un singur loc unde se mai produce var după metodele tradiționale și de către producătorii par­ticulari, care au învățat această meserie de la bunicii și străbunicii lor. Este vorba de vreo două sate de pe raza comunei Ciuruleasa. Dar oamenii care prestează încă această muncă sunt tot mai rari și tot mai puțini, pentru că este o muncă dură, dificilă și cere multă pricepere: o adevărată știință ce se învață încă din copilărie. Așadar, despre "vărarii" din Apuseni se poate considera, efectiv, că sunt... "pe cale de dispariție"! Nu peste mult timp, în urma lor vor rămâne doar "văralnițele" (cuptoarele de var), ca niște vestigii ale unei tradiții din alte vremuri, demult apuse.
    Am avut ocazia, recent, să discut cu câțiva locuitori din satul Vâl­can (comuna Ciuruleasa), care încă mai practică această meserie trudnică. O meserie care are secretele ei, transmise cu zgârcenie din tată-n fiu. Traian Scrob, de pildă, are 47 de ani și este originar din județul Hunedoara, a cărui limită se află aici, la Vâlcan. El s-a căsătorit cu o localnică, acum 26 de ani, iar socrul său l-a învățat "vă­răritul", pe care Traian nu mai are cui să-l transmită, pentru că tinerii săi urmași, au alte vise și alte idei despre viitor. La fel se în­tâmplă cu alte două familii de vărari din Vâlcan: familia Oniciu (Remus și Ana) și familia Vârtei (Ion și Reghina). Aceștia afirmă că lucrează la var încă "de când puteau ține biciul în mână" (adică de la 6-7 ani), căci acesta e primul lucru pe care-l învață un moț "vărar", când se înalță "copăcel": să țină hățurile, să mâne caii și să dea piatra la mână pentru construirea cuptoarelor.
    Și iată cum se desfășoară "procesul tehnologic" de elaborare a varului: dimineața, la ivitul zorilor, omul pleacă spre muntele Vâlcan, cu carul cu boi. Ajuns la poalele acestuia începe cea mai trudnică muncă posibilă: spargerea pietrei din munte cu barosul ("fistăul", cum îi zic ei), până când piatra ajunge cât pumnul și e încărcată în car. Muncă de "ocnaș", pur și simplu. De "ocnaș nevinovat", care nu are altă greșeală în fața lui Dumnezeu decât aceea că a venit pe lume într-o zonă unde sărăcia și munca zadarnică sunt la ele acasă. O zi întreagă îi ia unui om voinic și experimentat (cu muierea și cu copiii muncind cot la cot cu el) ca să spargă piatră cât să umple un car, apoi se întoarce agale până la locul unde și-a am­plasat vatra cuptorului. A doua zi începe altă trudă care, pe lângă solicitarea șalelor și a încheieturilor, necesită o înaltă știință: con­struirea cuptorului. Nici o altă muncă nu se aseamănă cu aceasta: vatra cuptorului este de fapt o ramă orizontală, de formă ovală, pe care încep să fie așezate bucățile de piatră sparte, colțuroase, așa cum au fost desprinse din munte. Se începe cu pietre mai mari, la bază, pe care sunt așezate altele, din ce în ce mai mici, con­struindu-se un fel de cupolă semicirculară. Cea mai dificilă tehnică este așezarea pietrelor "de boltă", unele peste altele, în aer, sub forma unui acoperiș cu o curbură specifică. Închipuiți-vă că e ceva similar cu construirea "iglu"-urilor de către eschimoși, din blocuri de gheață. Dar "iglu"-urile se fac din blocuri de formă regulată și se sudează imediat între ele prin îngheț. "Vărarii" folosesc însă pentru cuptoarele lor ca "liant",... văzduhul. E ca și cum ai încerca să faci un "puzzle" în aer. Adică e chiar mai complicat decât să înalți un zid de cărămidă.
    Bineînțeles, trebuie să ai ochi format, mână sigură (după ce ai dat cu o zi înainte, zdravăn, cu barosul!), un simț special al echi­librului, dar chiar și așa, uneori, după ce ai lucrat 3-4 ore, când mai ai de așezat ultima piatră... totul se năruie, ca în legenda "meș­terului Manole". Și trebuie s-o iei de la capăt, până când cuptorul arată ca o colibă de pietre așezate într-un echilibru precar, una pes­te alta. Câteodată te apucă noaptea și te lași păgubaș, până a doua zi dimineața, când iar o iei de la capăt, suduind cu năduf. Dar lucrul nu s-a încheiat aici. Începe altă etapă dificilă: arderea. Pentru aceas­ta se aduc lemne din timp lângă cuptor (cam 2 metri cubi). Arderea durează între 16 și 18 ore, treptat, cu o știință a dozării verificată în ani de exercițiu și cu un simț aparte, dobândit prin experiență. După încheierea arderii urmează răcirea treptată... Prin urmare, truda anterioară este urmată de două zile și două nopți de "strajă" lângă cuptorul care, odată aprins, trebuie alimentat și supravegheat permanent. Și nici acum nu e încheiat lucrul, căci urmează etapa următoare: transportul la târg și vânzarea, într-un fel de cursă contra-cronometru. De ce? Păi, fiind de cea mai înaltă calitate (cu un minim de piatră, ce se elimină prin ardere), varul nu rezistă decât cel mult o săptămână, după care se descompune, se dizolvă, iar toată munca de până atunci se duce pe "apa sâmbetei". De aceea, momentul în care se începe lucrul la un cuptor (spar­ge­rea pietrei, transportul, construirea, arderea), trebuie calculat foarte bine. Nici nu poți să-l plimbi prea mult pe la târguri, căci dacă-l încarci și-l descarci de mai multe ori se sfărâmițează și nu mai rămâne decât pulberea fără nici o valoare comercială. Ca să nu mai vorbim de riscul ca, la lucru gata, să vină o ploaie care să trans­forme bulgării albi de var într-o mâzgă pe care n-o mai cumpără nimeni.
    Dar nu numai riscul muncii zadarnice planează asupra vărarilor din Ciuruleasa, ci și riscul investiției nerecuperate. Traian Scrob ne-a povestit, de pildă, cum a rămas cu un profit de nimic după trei zile și trei nopți de muncă îndârjită, neomenească: "Într-un an, am plătit oameni la lucru, lemn, transport etc. și am făcut un cuptor de var (noroc că am învățat să-l construiesc singur, ca să nu mai plătesc "specialistul"). Dar timpul trecea și nu aveam cui să-l vând, deși noi, producătorii particulari, îl vindem cu 3.000 de lei/kg, spre deosebire de stat, care-l vinde cu 10.000 de lei/kg. Chiar dacă al nostru este de o calitate net superioară, după ce a trecut o săptămână și varul meu se deteriora de la o zi la alta, nu am mai avut posibilitatea să plătesc staționarea mașinii cu care am efectuat transportul, așa că l-am vândut de urgență, ca să scap de el. M-am ales cu... 500.000 de lei". Perioada vărăritului ține din aprilie până în noiembrie, și se pot face (în funcție de perioadele în care gospodarii au nevoie de var), vreo 10 cuptoare într-un an de zile. Deci, în total, pe un an de zile, dacă se aleg cu un profit de vreo 20-25 de milioane de lei, se consideră norocoși. Vă veți întreba, pe bună dreptate, de ce mai lucrează, dacă tot e atât de greu și nu se câștigă mare lucru? Ne-au lămurit oamenii ăștia necăjiți: în zonă nu există altă sursă de venit, decât creșterea animalelor. Iar un animal se vinde o dată la doi-trei ani la un preț nu prea ridicat. De cultivat de-abia se cultivă pe ici-colo ceva cartofi, fasole, ceapă, cât să-și țină traiul zilnic. Dar bani de pâine și de alte cele necesare traiului nu pot scoate decât din cuptoarele cu var.
    Cunoașteți legenda lui Sisif? Este vorba despre personajul mito­logic care a fost condamnat, în infern, să împingă mereu o stâncă spre vârful unui munte, iar atunci când ajungea sus, stânca se pră­bușea și truda lui reîncepea de la poale. Cam așa își duc traiul și vărarii din Apuseni, deși dispar încetul cu încetul odată cu meseria lor de care nu va mai fi nevoie multă vreme. Așadar, se pare că mi­tologicul Sisif s-a născut în Apuseni, și tot aici își va da duhul, lângă cuptorul cu piatră de var spartă din munte...
Ioan HĂNȚULESCU

Ambasadorul Germaniei vizitează comuna Ponor
     ES Wilfried Gruber, ambasadorul Germaniei la București, va vizita comuna Ponor sâmbătă, 14 august, între orele 10.00-14.00, la invitația primarului Victor Cordea. Primarul Cordea spune că amba­sadorul vizitează Ponorul cu prilejul inaugurării unei achiziții pe care asociația "Agromontana" din localitate a făcut-o cu sprijinul unei do­nații de la Ambasada Germaniei. Mai exact, "Agromontana" a achi­ziționat un autocamion prin programul de dezvoltare româno-ger­mană GTZ (coordonator de proiect - dr. Hans Jakob). Menționăm faptul că asociația "Agromontana" a luat ființă în februarie 2002 cu scopul de a sprijini producătorii agricoli din zona Ponor. Invitația a fost lansată Execelenței Sale Wilfried Gruber de câtre dl. Victor Co­rdea în calitate de președinte al acestei asociații și, nu în ultimul rând, în calitate de primar al Ponorului. De altfel, dl. Cordea ne-a precizat că această asociație a organizat pentru prima dată în județul Alba, în 31 august 2003, ziua crescătorilor de animale, manifestare reluată în acest an la Ponor în 21 mai a.c..
    Ambasadorul Germaniei va vizita sediul Asociației "Agromon­ta­na", o expoziție de pictură a localnicilor și va asista la un spectacol folcloric.
Nicoleta IDITA-TOMUȚA

După decembrie '89,
În județul Alba au fost construite peste 150 de lăcașe de cult
     Un număr de 159 de biserici, mănăstiri, schituri sau capele au fost construite din 1990 pînă în prezent în tot județul Alba, a declarat subprefectul Ioan Maier, după ce specialiștii Prefecturii Alba au fi­nalizat situația solicitată de Guvern. El nu exlude posibilitatea ca statistica să fi fost cerută ca urmare a scandalului dintre preșe­din­tele Ion Iliescu și ÎPS Pimen, episcopul Sucevei, pentru a demon­stra implicarea guvernanților în susținerea financiară a cultelor reli­gioase în perioada postdecembristă. Potrivit numărătorii, cele mai multe biserici aparțin cultului ortodox, dar lăcașe de cult au fost ridicate și de greco-catolici, baptiști, penticostali, adventiști de ziua a VII-a, Martorii lui Iehova sau adepții Oastei Domnului. Majoritatea acestor edificii au fost construite din contribuția benevolă a eno­riașilor, unele nefiind încă finalizate. Alte surse de finanțare au fost donații, sponsorizări, fonduri externe, resurse financiare de la bu­getul local sau chiar sume provenite de la...loto, tot sponsorizare, ce-i drept, cum este cazul unei biserici din comuna Ciuruleasa. Pe perioade, între anii 1990 și 1995 au fost construite 58 de biserici, din care 14 au beneficiat de fonduri de la bugetul statului, toate fiind lăcașe de cult ortodoxe. Cele mai multe lăcașuri de cult au fost ri­dicate, însă, în perioada 1996-2000, când au fost edificate 61 de bi­serici, cu 3 mai multe decât în guvernarea anterioară. Dintre aces­tea, 10 au fost finanțate și cu fonduri de la bugetul statului, între care două aparțin cultului greco-catolic din Sebeș. Din 2001 până în prezent, au fost construite doar 40 de lăcașe de cult, dar numai 9 au beneficiat de surse bugetare de finanțare, doar două fiind biserici greco-catolice, ambele din Blaj. În total, în cei 15 ani, numai 33 de lăcașe de cult au beneficiat de fon­duri de la bugetul de stat, din care doar patru biserici aparțin cultului greco-catolic, restul fiind ortodoxe. Situația înaintată Guvernului nu precizează valoarea totală a fon­durilor alocate de la bugetul de stat pentru construirea bisericilor respective și, cu atât mai puțin, cât reprezintă aportul statului din cos­tul total al realizării lăcașelor de cult amintite.
Robert GHERGU

Spor demografic negativ în județul Alba
     Dacă în primele șase luni ale anului în curs în județ s-au în­registrat 1.790 născuți vii, în paralel numărul persoanelor decedate a ajuns la 2.430, din care 31 au avut vârsta sub 1 an. Sporul natural negativ este așadar de 640 de persoane, la o cotă mai ridicată de­cât în anul anterior.
    Plusuri s-au înregistrat la divorțuri, care au atins numărul de 373, mai mare cu 57 față de anul 2003, iar căsătoriile cu două mai multe, respectiv 833 în răstimpul amintit. (M.I.)
Șef nou la DVSA Alba
     Cornelia Degan a fost numită, în această lună, în funcția de di­rector executiv adjunct al Direcției Veterinare și pentru Siguranța Ali­mentelor Alba (DVSA), a anunțat directorul instituției, Ioan Dârzu. El a precizat că dr. Degan a fost transferată de la Direcția de Sănătate Publică Alba (DSP), unde a deținut funcția de șef al Inspecției Sani­tare de Stat (ISS), iar la DVSA Alba va conduce compartimentul de siguranța alimentelor. Cornelia Degan a fost numită în funcție doar cu delegație pentru o perioadă de 3 luni, urmând ca postul să fie o­cupat prin concurs, care va avea loc la București, a spus Ioan Dâr­zu. Surse oficiale din cadrul DSP Alba au declarat că pe postul eli­berat la ISS Alba, nu s-a făcut încă numirea în funcție a succe­sorului Corneliei Degan.(R.G.)
Tabăra Inter-Art
     Astăzi se deschide la Aiud cea de-a IX-a ediție a Taberei Inter­naționale de Artă Plastică organizată de Fundația Inter-Art din Aiud, Casa de cultură "Liviu Rebreanu" Aiud și Primăria municipiului Aiud. Festivitatea de deschidere va avea loc la sala festivă a primăriei aiudene începând de la ora 18.00. La ediția din acest an a taberei vor participa circa 30 de artiști plastici din țară, dar și din Spania, Ucraina, Italia, Serbia și Muntenegru, Rusia, Slovenia, Polonia, Iran și Chile, fapt ce atestă încă o dată că relațiile culturale se stabilesc mai repede și sunt chiar un deschizător de drum pentru relațiile eco­nomice, politice ori sociale. (A.D.)

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.