Editorial
Politica permite ce nu-i permis!
     Suntem un popor ciudat. De fapt un popor educat într-un mod ciu­dat, pentru că mai plângem încă după "corectitudinea" rigidă a sis­temului comunist. Spaimele post-decembriste au trecut și au de­venit nostalgii, dacă nu chiar regrete din partea unora. Din păcate mulți. Se regretă siguranța locului de muncă (așa prost plătit cum era el), se regretă garantarea unui acoperiș deasupra capului (în în­tuneric, frig, inconfort), se regretă stabilitatea (artificială) a structurii sociale, lipsa ei de elasticitate (care împiedica înălțarea oricui prea sus, în lux și bogăție, ba chiar și în recunoaștere publică a valorii intelectuale sau a talentului), dar cel mai mult se regretă "corec­titudinea" impusă de un regim de-a dreptul draconic. Sunt tot mai multe vocile care susțin că "pe vremea aia mai știau și ăștia de frică", referindu-se la cei ce s-au îmbogățit peste măsură după 1989, pe căi ilegale. (E de-o absurditate cumplită acest fenomen: să ajungi să regreți frica!) Și, bineînțeles, ținta celor mai multe critici sunt politicienii, care sunt percepuți pe un detașat loc întâi în ceea ce privește incorectitudinea, corupția, lipsa de scrupule, îmbogățirea prin "perversiuni" aplicate junei noastre "economii de piață" ș.a.m.d. Ceea ce se ignoră însă este faptul că suprema "perversiune" o con­stituie tocmai aceea de a transforma un întreg popor într-o nație vegetală (vorba Anei Blandiana), aplatizat în speranțe și apatic ca un lujer de seră. Un popor cu o viață politică, economică, socială și culturală programată, o viață incapabilă să selecteze valorile în nici un domeniu.
    Prin comparație, de-a lungul unui întreg secol scurs până la apa­riția comuniștilor pe scena politică, o societate românească tensi­onată interior dobândea, paradoxal, mai multe succese pe plan in­ter­național: cele două uniri, independența, dar și o recunoaștere fără precedent. Iar la aceste reușite au contribuit atât sistemul politic com­petițional, cât și valoarea personală a unor lideri cu legături pu­ternice în Apus. Sau, ca s-o spunem pe șleau, a unor politicieni români capabili să desfășoare o activitate francmasonică cu ca­rac­ter pur național. Unul dintre aceștia a fost Ion C. Brătianu, care nu a pregetat chiar să intre în conflict cu alte forțe francmasonice, atunci când interesele României au fost în joc, deviza sa fiind "Nimic despre noi, fără noi!" Cunoscut mai mult ca unul dintre fon­datorii Par­tidului Național Liberal, de mai multe ori ministru (și chiar prim-ministru) între 1876 și 1888, Brătianu nu a fost doar artizanul orien­tării politicii externe către Puterile Centrale, ci și unul dintre cei ce au contribuit la înlăturarea lui Alexandru Ioan Cuza, domnul Unirii de la 1859. Tensiunile dintre Brătianu și Cuza au existat încă de la în­scăunarea domnitorului, pe care omul politic liberal îl atenționa, voa­lat, printr-un memoriu elaborat în liniștea moșiei sale de la Florica (Argeș), că el l-a pus pe tron. Aceste tensiuni n-au împiedicat însă nici reformele care au urmat și nici prestigiul internațional dobândit de țara nostră, ba poate chiar le-au determinat! Despre I.C.Brătianu, reputatul istoric Alex Stoenescu afirma, recent, că a reușit să transforme statutul clientelar al României până la stadiul în care reprezentanții marilor puteri să se roage de "micul moșier argeșan" care "a luptat pentru un stat românesc puternic (condus de el), prin mijloace permise și nepermise..." Și nu pentru a-l elogia neapărat pe acest făuritor al României moderne am făcut referire la perso­nalitatea lui covârșitoare, ci pentru a sublinia faptul că, uneori, în po­litică, ceea ce nu-i permis... se permite!
Ioan HĂNȚULESCU