Tăierea capului sfăntului Ioan Botezătorul
Sf. Ioan Botezătorul a trăit o viață scurtă dar intensă. N-a cunoscut deliciile și dulcegăriile copilăriei, de mic trebuind să se înfrupte din inconfortul refugiului și al pribegiei . Porunca irodiană de a ucide pe toți pruncii care erau în Betleem și în toate hotarele lui, de 2 ani și mai în jos" (Mtatei II,16), cu siguranță viza și viața lui Ioan. Pentru a se da înlături din calea primejdiei ce izvora din furia poruncii, Iisus apucă pe calea Egiptului, iar Ioan se ascunde în munți unde rămâne până în ziua când este chemat la aspra slujire din pustia Iudeii. Toată averea lui personală era o îmbrăcăminte din păr de cămilă și cingătoare de piele împrejurul mijlocului, iar ca hrană consuma lăcuste și miere sălbatică. Inspirat probabil de simplitatea vieții Sf.Ioan de la Iordan, părintele Cleopa spunea că monahul trebuie să aibă atâta avere cât poate duce odată în spate, și tot el contrariat de opulența multora care au depus cele trei voturi monahale, al ascultării, al fecioriei și al sărăciei, întreba: oare a avut Sf. Antonie salariu, sau Sf. Sisoe pensie? Dar să revenim la Sf. Ioan care-și începe predica în următorii termeni intransigenți: Pocăiți-vă că s-a apropiat împărăția cerurilor" (MateIII,3). Precum magnetul atrage pilitura, la fel toate clasele sociale se înghesuiau pe malul apei la Ioan și cu toate că verbul său de foc îi biciuia pe toți, nimeni nu pleca, deoarece fiecare se regăsea în predica lui.
Ca niște roiuri de lăcuste dăunătoare ce prădează și compromit culturile bogate, nori de păcate otrăvite care ucid sufletele, depuneau la picioarele lui Ioan cei ce se mărturiseau și se botezau. Sticlă translucidă era pentru proroc peretele de lut al penitenților, în spatele căruia era dosită maghernița sordidă, ticsită cu păcate, până acum numai de ei știute. Pecețile răului trebuiau sfărâmate, iar beciurile sufletelor mucegăite, măturate și luminate, pentru a da acces liber luminii lui Hristos, care-i găsește pe cei pierduți și îi învie pe cei morți. Rezonanța glasului ioanic, al celui ce strigă în pustie nu s-a stins pe lungul drum al miilor de ani. Cuvântul viu și nemuritor dăltuit în filele scripturii, își păstrează rezonanța și vigoarea pentru toate timpurile și pentru toți oamenii în care mai vibrează o scânteie de viață. Securea care stă la rădăcina pomilor și lopata cu care Dumnezeu va curăța via de pleavă, nu trebuie să ne sperie și să ne îndepărteze de Iordan, ci să ne încredințeze că acolo este Vitezda, care ne tămăduiește de paralizia sufletească. Desigur, căile sunt strâmbe și drumurile denivelate, dar răsplata va fi mare. Pentru noi și-a dat Ioan viața și chiar pentru Irod, pe care a vrut să-l conștientizeze că merge pe un drum păcătos. Poate că am mers pe același drum alături de Irod toții anii vieții noastre de până acum. E timpul să ne trezim și să ne despărțim de imaginea unui trecut urât, de care ne e rușine și să urmăm calea lui Ioan, care este pocăința și botezul.
Preot Petru PINCA - BLAJ