Duminica a XIV-a după Rusalii
Nunta fiului de împărat
Când Hristos rostește această parabolă, putem spune că se lasă răpit de iubire până la al treilea cer. În multe chipuri și-a arătat Dumnezeu dragostea față de creatură. Corăbiile pline cu pește pe care le-au scos apostolii din mare la îndemnul lui Iisus i-au uimit și i-au speriat pe aceștia; pâinile și peștii din pustie cu care a săturat peste cinci mii de oameni nu sunt puțin lucru; azimile cu care a săturat sutele de mii de oameni în pustiul Sinai vreme de patruzeci de ani nu sunt fapte pe care le face oricine. Din toate emană atotputernicia lui Dumnezeu însoțită de milă, bunătate și iubire. Oricare dintre slujbele bisericii sunt niște meniuri spirituale realizate după rețete dumnezeiești, având drept scop îndestularea sufletului, iar ca certificat de garanție, pecetea Duhului Sfânt. Oferta împăratului făcută la nunta Fiului Său întrece orice favoare primită până acum de către om de la Dumnezeu. Dacă în toate celelalte situații evocate mai sus Dumnezeu oferă "ale Sale dintru ale Sale", la nunta Fiului Său Îl oferă chiar pe Acesta ca hrană și jertfă. La nunta fiului de împărat, Iisus este și Mire și Miel de jertfă, așa cum citim la sfărâmarea Sfântului Agneț din liturghier, înainte de cuminecarea preotului și a credincioșilor: "Se sfarmă și se împarte Mielul lui Dumnezeu, Cel ce se sfarmă și nu se desparte, Cel ce se mănâncă pururi și niciodată nu se sfârșește, ci pe cei ce se împărtășesc îi sfințește". De aceea socotim momentul jertfei din Sfânta Liturghie cel mai sublim act de iubire față de om, deoarece aici aduce Dumnezeu drept hrană celor chemați chiar trupul, sângele și viața unicului Său Fiu, anume conceput și născut în acest scop.
Este evident că împăratul a pregătit bine acest moment și s-a achitat plenar de rolul Său de gazdă. Invitații însă nu s-au ridicat la înălțimea așteptărilor. La momentul Cinei, aceștia erau plecați pe căi rătăcite, unii la țarini, alții prin târguri la neguțătorii. Această insultă a determinat pe împărat să-și reconsidere atitudinea de dinainte, renunțând la neamul ales și deschizând porțile mântuirii tuturor semințiilor pământului. "Mergeți deci la răspântiile drumurilor și pe câți veți găsi, chemați-i la nuntă. Și ieșind slugile acelea la drumuri, au adunat pe toți câți i-au găsit, și răi și buni, și s-a umplut casa nunții cu oaspeți". (Mt. XXII, 9-10)
Printre cei invitați ulterior, este de așteptat să ne numărăm și noi, având cămașa sufletului sever strecurată prin taina mărturisirii, după care cu frică și cu cutremur să ne apropiem de misterul din potir, unde se află jertfa cea de taină în fața căreia să murmurăm: "Nu spre judecată sau spre osândă să-mi fie mie împărtășirea cu Sfintele Tale Taine, Doamne, ci spre tămăduirea sufletului și a trupului. Amin".
Preot Petru PINCA, Blaj