Editorial
Treaptă cu treaptă
     Astăzi începe un nou an universitar, care aduce cu sine spe­ranțe, muncă dar și multe cheltuieli. Dar ce nu face un părinte pen­tru ca odraslei să-i fie mai bine, iar mai binele se obține de cele mai multe ori prin mai multă știință de carte. Chiar dacă locurile în că­mine sunt puține, iar condițiile la limita acceptabilului, chiar dacă taxele pentru cei care n-au "prins" locurile subvenționate din uni­versitățile de stat sunt piperate, iar cumpărarea cursurilor adaugă și ea ceva la "coșul studentului", numărul studenților este foarte mare. Nu însă chiar atât de mare încât oferta universităților de stat sau particulare să fie complet acoperită, dar raportat la numărul absol­venților de liceu în condițiile în care populația școlară scade de la an la an, "balanța" este încă favorabilă. Peisajul universitar românesc a fost până de curând foarte încărcat pentru că profitând de lejeritatea legii au apărut universități particulare ca ciupercile după ploaie. Multe dintre ele nu aveau nici un standard calitativ al procesului de învățământ dar erau în schimb bune afaceri pentru patroni și, de ce nu, chiar și pentru doritorii unei diplome universitare obținută fără truda din biblioteci sau săli de cursuri, dar adevărate capcane pentru absolvenții inocenți. În vacanța care astăzi se încheie CNEAA a închis zeci de asemenea pseudo-instituții de învățământ superior. Au rămas universitățile competitive fie ele de stat sau particulare. Concurența între ele pentru atragerea studenților este acerbă și tocmai de aceea criteriile de admitere sunt încă destul de lejere: rezultatul examenului de bacalaureat și media anilor de studiu din liceu. Sunt foarte puține specializările pentru care se impune susținerea vreunui test, iar de examenul de admitere, așa cum îl știam, nici nu mai poate fi vorba. Poate că este o metodă bună, dar numai în condițiile în care regulile din învățământul preuniversitar nu se schimbă de la un an la altul, de la o lună la alta sau chiar peste noapte. Așa cum stau lucrurile acum, notele și mediile candidaților proveniți din licee diferite, în zone diferite, nu sunt comparabile la nivel național, chiar dacă despre bacalaureat se spune că este un astfel de examen. Aserțiunea este valabilă doar în privința structurii examenului. Iar vina nu este nici a elevilor, nici a cadrelor didactice, ci a onorabilului Minister al Educației, Cercetării și Tineretului care schimbă mereu regulile jocului după cum i se năzare domnului ministru sau vreunui secretar de stat, fără a ana­liza serios implicațiile deciziilor asupra parcursului educațional al unui elev. Ultima bâlbâială ministerială a fost cea cu introducerea treptei a doua de liceu în anul 2005, idee care în fața protestelor e­levilor a fost retrasă. Nu știm până când.
    Toți cei care au reușit să treacă cu bine de inconsecvența mi­nisterială, care le-a pus la grea încercare aptitudinile, toți cei care au reușit să găsească și rezolvarea obstacolelor de ordin material se întâlnesc astăzi pentru a urca o nouă treaptă în pregătirea pro­fesională. Studenția este ultima și poate cea mai importantă treaptă din parcursul educativ și formativ dar este fără îndoială cea mai frumoasă perioadă din viață, e timpul acumulărilor și antrenării ap­titudinilor, dar e și un timp al prieteniei, al distracției. Studenților, dar în special bobocilor, fără îndoială și cadrelor didactice în a­ceastă zi se cuvine să le urăm "Bine ați venit!", o studenție fru­moa­să și note bune pe matricola de licență!
Anca DINICĂ