Curier județean
Legalizarea și apostilarea actelor românești în județul Alba
     Până la 1 noiembrie 2004, în România au existat doar 2 autorități care au avut drept de apostilare: Ministerul Afacerilor Externe și Mi­nisterul de Justiție. În România s-a încetățenit termenul de apos­tilare pentru documentele vizate de către Ministerul Afacerilor Exter­ne și termenul de supra-legalizare pentru viza Apostille apli­cată de către Ministerul de Justiție.
    Începând cu data de 1 noiembrie 2004, procedura de apostila­re/supralegalizare a documentelor românești a trecut în competența Prefecturilor și Curților de Apel.
    Apostila este în fapt o ștampilă de formă pătrată (cu latura de 9 cm), identică în toate statele membre ale Convenției de la Haga și care se aplică direct pe actul de legalizat, fie pe o prelungire a acestuia.
•Apostila de la Haga
     (indiferent de țara în care se aplică, toate aceste ștampile au urmă­toarea denumire: Apostille - Convention de la Haye du 5 Octo­bre 1961)
    Pentru recunoașterea internațională, documentele românești de stare civilă trebuie apostilate de către Instituția Prefectului. La Pre­fectura Alba, se apostilează: *certificatul de stare civilă (în original, model nou, emis începând cu 1.01.1998; *certificat de cazier judi­ciar, în original, eliberat cu cel mult 30 de zile în urmă; *adeverință prin care se atestă domiciliul și cetățenia persoanei sau statutul juridic față de statul român, în original, eliberată de serviciul Pentru Evidența Informatizată a Persoanei Alba; *adeverință prin care se atestă vechimea în muncă, vizată în prealabil de Casa Națională de Pensii București; *act de studii, în original, vizat în prealabil de Ministerul emitent sau de Inspectoratul Școlar Județean Alba pentru studii preuniversitare; *act cu caracter medical, în original, vizat în prealabil de Ministerul Sănătății; *adeverință de calificare în diferite meserii, în original, vizată în prealabil de Ministerul Muncii; *certificat de botez/cununie în original, vizat în prealabil de Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Alba; *document cu caracter co­mercial certificat de Camera de Comerț și Industrie a județului Alba. Taxa consulară pentru aplicarea Apostilei (taxă cerere de 30.000 lei + taxa legalizare de 220.000 lei/ un exemplar, pentru cetățenii români) se achită la Direcția Generală a Finanțelor Publice Alba (în Palatul Finanțelor). Pe baza acestei chitanțe se completează o ce­rere de Apostilare care se depune la Prefectura Alba. După Apos­tilare, actul original se traduce în limba țării de destinație de către un traducător autorizat, inclusiv apostila, după care se legalizează de către un notar public. În final traducerea legalizată se suprale­gali­zează de către Curtea de Apel Alba Iulia. Pentru supralegalizare trebuie să plătiți o taxă de 37.000 lei/cerere la Direcția de Taxe și Impozite Alba Iulia (lângă BRD). Cu chitanța și cu un timbru judiciar de 1.500 lei trebuie să vă prezentați la Curtea de Apel Alba Iulia, pentru supralegalizare (orar: 9-12 primire acte și 14-15.30 eliberare acte).
    Observații: Există o serie de recomandări ale unor funcționari din străinătate care solicită ca supralegalizarea actelor românești să se facă neapărat prin ambasada sau consulatul țării respective din România. Acești funcționari sunt de regulă mai puțin informați și nu cunosc faptul că România a aderat deja la Convenția de la Haga și că procedurile de supralegalizare a actelor prin ambasade și consu­late au fost suprimate; birourile unde pot fi întâlniți asemenea func­ționari se află de obicei în zonele cu mai puțini români, de cele mai multe ori în orașe mai mici sau la țară, în locuri unde nu au mai avut de a face cu acte legalizate ale cetățenilor români.
Nicoleta IDITA-TOMUȚA

Concurs prin poștă pentru copii
     Sâmbătă, 15 ianuarie 2005, data poștei, este ultimul termen până la care copiii cu vârstă de până la 15 ani mai pot trimite la Oficiul județean de Poștă Alba lucrările epistolare pentru a participa la concursul "Scrisoare către personajul meu preferat de poveste", scrie un comunicat al Poștei Române. Lucrările trebuie să cuprindă un text de 500 -1.000 de cuvinte și vor fi transmise în plic, cu men­țiunea "Pentru concursul epistolar".
    Cea de-a 34-a ediție a concursului a fost lansată pe data de 9 octombrie 2004, de Ziua Mondială a Poștei, întrecerea epistolară fiind organizată de Uniunea Poștală Universală (UPU). Desemnarea câștigătorilor etapei județene va avea loc la 1 februarie, cei ai etapei regionale, o lună mai târziu, iar laureații etapei naționale vor fi anun­țați după data de 15 martie. Pe tot parcursul concursului, lucrările vor fi analizate și selectate de o comisie formată din reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării și Poștei Române. Cea mai bună lucrare, tradusă în limba franceză sau engleză, va fi trimisă până la data de 30 aprilie Biroului Internațional al UPU care, în colaborare cu UNESCO, va desemna cei 3 câștigători de la nivel mondial, răsplătiți cu medalii din aur, argint sau bronz. Anul trecut, podiumul de pre­miere a fost ocupat, în această ordine, de Etiopia, Nepal și Viet­nam, fiind acordate și 5 mențiuni pentru copii din Zimbabwe, Nigeria, Turcia, Sri Lanka și Peru.
Robert GHERGU

Reparații și investiții la Blaj
     În cursul săptămânii trecute primarul municipiului Blaj, Simion Băcilă a organizat la sediul primăriei o întâlnire cu reprezentanții Dis­trigaz, Electrica și cei din cadrul Serviciului de Urbanism. Scopul întâlnirii a fost planificarea și corelarea lucrărilor de reparații și in­vestiții pe 2005-2006. Prin sincronizare va fi eliminat riscul supra­punerii lucrărilor ce urmează să fie efectuate în municipiu. Și cum nimic nu se poate face fără bani, astăzi, la Blaj, este programată ședința de consiliu pentru stabilirea bugetului. (L.I.)

Sus

© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.