Editorial
Leul greu ne poate sărăci mai rău
     Chiar dacă prin buzunare le va bate vântul în continuare, peste o lună și jumătate românii vor avea și prețuri mai mici în fața ochilor. Legea denominării monedei naționale a intrat în vigoare și prevede pentru început un antrenament de 4 luni - 1 martie 2005 - 1 iulie 2005 - perioadă în care toți comercianții și furnizorii de utilități vor fi obligați să afișeze prețurile și tarifele la bunuri și servicii atât în moneda veche cât și în cea nouă. Chiar și sumele prevăzute în contractele furnizorilor de utilități aflate în derulare la data de 1 martie 2005 și facturile privind plata utilităților vor trebui să fie no­tificate părților atât în moneda veche cât și în cea nouă, urmând ca de la 1 iulie a.c. "leul greu" să fie introdus în circulație în paralel cu vechile monede și bancnote, care vor circula împreună până la 31 decembrie 2006.
    Teoretic, denominarea (raport de 1 la 10.000) sau mai bine zis tăierea unui număr de 4 zerouri din "coada" leului actual nu ar trebui să conducă la majorări de prețuri. De altfel, încrederea în "leul greu" este prima "directivă" a campaniei de mediatizare a Băncii Națio­nale a României. Cât de... greu o să fie rămâne de văzut. Ceea ce este însă aproape sigur este că și mai greu o să ne fie nouă, românilor, pentru că o să fim nevoiți să facem față, cel puțin pentru început, tendinței rotunjirii în plus a prețurilor de către comercianți. Chiar dacă oficialii guvernamentali sau bancari ne dau asigurări că acest proces va fi stăpânit, exemplele din trecut sau din alte state ne dovedesc că mulți dintre comercianți nu vor rezista tentației de a-și spori veniturile prin acest artificiu simplu.
    Astfel, o pâine care în prezent costă 8.500 de lei va costa a­proa­pe sigur, începând de la 1 iulie a.c., 90 de bani sau chiar 1 leu și nu 85 de bani. La fel va exista tendința să se rotunjească prețurile și pe piața țărănească la cartofi, lapte, brânză, legume etc., precum și la alte produse ca spre exemplu la țigări, sucuri și băuturi alcoolice. La unele mărfuri mai scumpe, cum sunt televizoarele, frigiderele și alte bunuri de folosință îndelungată, va exista probabil tentația unei rotunjiri și mai mari.
    Este clar că procesul în sine de denominare va avea și un pu­ternic impact psihologic, iar BNR se pare că mizează pe influența pozitivă asupra procesului de dezinflație, din moment ce ne spune, prin vocea consilierului Adrian Vasilescu că, "dacă avem ținere de minte", comercianții vor sta cuminți și nu se vor deda la practicile amintite. "Cei care vor încerca să majoreze prețurile vor miza pe un singur lucru: pe uitare. Sfătuim populația să stea cu ochii pe prețuri începând din februarie. Să memoreze prețurile actuale și să înceapă să facă socoteli. (...) Această tentație poate fi combătută, dar pen­tru asta "ținerea de minte" este esențială", subliniază oficialul BNR.
    De faptul că românii sunt cu ochii pe prețuri ar trebui să fie siguri toți cei din cadrul Băncii Naționale. Suntem cu ochii pe ele încă din '90 încoace, de când au luat-o pur și simplu razna, iar de cele mai multe ori ne alegem doar cu... sportul numit "aruncarea cu privirea". Însă ar trebui să se întrebe mai des unde vom ajunge cu "puterea de cumpărare" dacă și din bruma de salariu pe care îl avem în prezent se vor mai ciupi prin acest artificiu al noilor prețuri încă 5-10 procente.
    Deocamdată, în afara dublului afișaj al prețurilor, Banca Națională nu are alte soluții pentru evitarea rotunjirilor. Se mai mizează eventual pe faptul că marile magazine de tip supermarket sau hipermarket vor fi un fel de "sanitari ai prețurilor", deoarece acestea vor fi încurajate în a-și face reclamă și a-și înmulți clientela prin me­saje promoționale privind corectitudinea afișării prețurilor. Și astfel, acestea vor lovi ca un "bumerang" în micii comercianți de piețe sau cartier. Dar dacă nu va fi așa?!?
Tinu MATEȘ