Editorial
Oameni de rând
     "Nimeni nu este mai presus de lege" sună art.16 din Constituția României. Deocamdată, acest articol constituțional, care de altfel spu­ne foarte multe despre o democrație autentică, se aplică prefe­rențial, iar cei care au decis acest lucru sunt chiar "făuritorii" de legi, adică parlamentarii. În România zilelor noastre, la 15 ani de la evenimentele din decembrie 1989, doar parlamentarii se mai bucură de privilegiul i­mu­nității parlamentare. Este un privilegiu la care "imu­nitățile lor parlamentare" nu renunță nici în ruptul capului. Din acest motiv, au trebuit să treacă ani de zile și cozi pe la parchete cu A­drian Năstase în frunte, pentru ca un infractor dovedit ca ex-de­putatul Gabriel Bivolaru, care a dat tunuri de miliarde de lei, să ajungă după gratii. În timp ce un amărât care fură o găină de pe tarabă, ca să nu moară de foame, este aruncat în pușcărie cu o rapiditate demnă de reclama la viteza trasmisiei prin Internet. Altfel spus, parlamentarii au fost și sunt încă deasupra legilor, pe care ei le aprobă în Parlament. Nu același lucru se mai poate spune de miniștri. În ultima ședință de guvern, Executivul a modificat Legea răspunderii ministeriale, la solicitarea expresă a Uniunii Europene. Prin eliminarea imunității foștilor miniștri, Guvernul a îndeplinit, conform calendarului, o condiție pusă de Uniunea Europeană pentru aderarea în 2007. Nu mai este un secret pentru nimeni că Raportul de țară al Comisiei Europene pe anul 2004 a criticat România pentru că nu a eliminat imunitatea parlamentară pentru foștii miniș­tri. Ordonanța de urgență abrogă și articolul 19 din Legea 115/1999 care prevedea c㠄până la începerea urmăririi penale Camera Deputaților, Senatul sau Președintele României poate să retragă, mo­tivat, cererea prin care a solicitat urmărirea penală împotriva membrilor Guvernului". Acest lucru înseamnă că odată făcută o sesizare, aceasta nu mai poate fi retrasă și parcurge procedurile prevăzute de lege. Adică se pune capăt unor eventuale șantaje, în sensul că mai întâi ți se arată "buba" și apoi trebuie să "cânți" la comandă politică. Procedura adoptată de guvern prevede că pe baza analizei sesizării, a probelor depuse în susținerea acesteia, a declarațiilor și a probelor invocate de membrul Guvernului față de care se solicită urmărirea penală, Comisia specială prezintă Președintelui României un raport cu propuneri privind urmărirea penală sau clasarea sesizării. Urmărirea penală a membrilor Gu­vernului pentru faptele savârșite în exercițiul funcției lor se efec­tuează, după caz, de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sau de Parchetul Național Anticorupție, iar judecarea acestora, de către Înalta Curte de Casație și Justiție, potrivit legii. Cu toții ne amintim de cazul ex-ministrului "electronist" al Agri­culturii, Ioan Avram Mureșan, cercetat pentru "scufundarea" rezervei de stat. Urmărirea penală a început în urmă cu patru ani și de abia acum dosarul a ajuns pe masa instanțelor de judecată. Nu știm dacă Mureșan a greșit sau nu, însă este anormal ca un asemenea proces, în care anchetatorii susțin că au probe certe, să dureze atât de mult. Legea răspunderii ministeriale nu a însemnat altceva decât o mantie bună pentru vremuri grele. Acum, cel puțin pentru miniștri, imunitățile au devenit de domeniul trecutului. Fără a se face abuz de acest lucru, sperăm că modificarea Legii ministeriale nu va în­semna implicit o "vănătoare de vrăjitoare". Iar următorul pas într-o procedură firească ar fi ca și parlamentarii să renunțe la imunitate, pentru că nimeni nu este mai presus de lege.
Florin ROMAN