Curier județean
Sfinții ierarhi Vasile, Grigorie și Ioan
     În calendarul de lux al creștinătății, întâlnim ilustre chipuri de băr­bați și de femei, care prin parcursul lor neclintit pe orizontala tim­purilor au turnat parfum și au dat culoare peisajului cosmic în care au poposit o clipă. Chiar dacă trecerea lor s-a produs în mare grabă, măreția și strălucirea nu li s-au stins odată cu asfințitul. Valoarea faptelor, luminile înțelepciunii și harul sfințeniei stăruie și dăinuie cu aceeași putere pe care au arătat-o în anii când pașii lor stârneau nisipul arid din pustia Egiptului (Antonie și Sisoie), sau bătătoreau pavimentele înaltelor școli din Constantinopol, Alexandria, Cezareea sau Atena (Grigorie, Vasile și Ioan). Prospețimea și vioiciunea în­vățăturilor lor răzbat cu putere prin toți porii cărților pe care le-au scris și care s-au scris despre ei. Nici pustia, nici universitățile n-au dus lipsă de oameni mari și adevărați, care prin prezența lor co­pi­oasă au sfințit timpul și locul în care au trăit. Trecerea lor prin vea­curi n-a înregistrat timpi morți, ci a înfrumusețat și înviorat peisajul epocii „ca un măslin verde, împodobit cu roade frumoase" (Ieremia XI,16).
    Cuvioasa Parascheva, Sfântul Nicolae, Sfântul Sisoie și Sfântul Antonie au fost piscuri ale credinței, care s-au lăsat biruiți și cuceriți de cuvântul Domnului care zice: „Dacă vrei să fii desăvârșit, du-te, vinde-ți averea, dă-o săracilor și vei avea comoară în cer..."(Matei IX,21). Sf. Antonie, după ce trăiește 20 de ani într-o cetățuie de mun­te părăsită, unde îi aducea cineva pâine uscată de două ori pe an, a coborât la șes, umplând pustia de colibe ale monahilor pe ca­re-i învăța ca un dascăl iscusit despre valoarea neprețuită a valorilor veșnice.
    În aceleași vremuri (veac IV-V), au trăit și cei trei mari sfinți ai or­todoxiei, Grigorie, Vasile și Ioan, lumini nebiruite de întunericul pă­gâ­nismului și de val-vârtejul ereziilor, care proliferau cu o repeziciune amețitoare, susținute în multe situații de puternice capete înco­ro­nate. Deși au fost neîntrecuți în cultură, sfințenie și smerenie, Sfinții Ierarhi cu greu au acceptat înaltele demnități arhierești în care au fost investiți, toți trei socotindu-se nevrednici de asemenea onoruri. Nici unul din cei trei nu deținea întâietatea, cu toate că între cre­din­cioși, s-au creat anumite bisericuțe sau grupuri, fiecare susținându-și sfântul său. Pentru a evita o dezbinare între credincioși biserica a rânduit o singură prăznuire comună în data de 30 ianuarie. Carac­terizându-i foarte pe scurt, ar fi de spus că Sf. Grigorie era primul în teologhisirea învățăturilor divine, Sf.Ioan era neîntrecut maestru în arta cuvântului, iar Sf. Vasile pe lângă ceilalți deținea o mare ca­pa­citate organizatorică și gospodărească, creând instituții de ocrotire pentru toate categoriile sociale, ridicând școli, azile, spitale, dintre care unele au dăinuit până aproape de timpurile moderne.
    Împăratul Valens (364-378), dorind să-l câștige la religia ariană pe Sf. Vasile, a trimis la el în Neocezareea, pe prefectul Modutulus, pentru a-l înfricoșa spunându-i; împăratul te poate despuia de averi, te poate exila sau ucide. Sf.Vasile răspunde: de averi m-am des­puiat singur dându-le celor lipsiți, de exilat nu mă poate fiindcă al Domnului este pământul peste tot, iar moartea mi-o doresc de mult ca să ajung prin ea aproape de Stăpân. Împăratul începe să-i scrie personal mandatul de exilare, dar de trei ori penița i s-a rupt, pri­ce­pând că-i semn dumnezeiesc și renunțând pentru moment. Ajun­gând la Constantinopol, împăratul începe din nou să-i scrie man­datul de exilare, dar din senin i s-a îmbolnăvit copilul cel mai mare, zbătându-se în ghearele morții. Copilul nu s-a liniștit până în clipa în care împăratul nu a renunțat la ideea exilării sfântului. Au fost minuni dumnezeiești pentru ochi pământești: „Cine are urechi de auzit, să audă" (Lc. VIII,8 ).
Preot Petru PINCA, Blaj

Sus

© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.