Editorial
Foamea și amatorismul
     Cineva spunea că "foamea și sexul vor schimba istoria", regulă care și-a demonstrat valabilitatea de-a lungul timpului. La noi însă, la români, regula este alta. Chiar dacă suntem un popor cu un tem­perament latin și cu o potență demonstrată de statistici, nu am prea avut povești istorice de dragoste și nici mari scandaluri sexuale care să zguduie societatea din temelii (singurul caz care îmi vine acum în minte este cel al priapicului Carol al II-lea). Prin urmare, cred că regula românească sună altfel: "foamea și amatorismul vor schimba istoria". Am putut vedea acest lucru cu ochii noștri și l-am simțit pe pielea noastră în istoria recentă, după 1989. De la Re­voluție încoace două categorii de demnitari ne-au adus cele mai importante prejudicii: cei dornici de înavuțire rapidă, peste noapte, flămânzi de avere, influență, putere etc., și oamenii de paie, clienții politici cu valoare personală nulă, promovați pe criterii de obediență, într-un cuvânt amatorii. Efectele foamei neîncetate a demnitarilor se fac simțite în permanență, deoarece multe dintre deciziile ce se iau la nivel central și la nivel local au rolul de a se întoarce ca un "bumerang de beneficii" asupra celor ce iau decizia respectivă și asupra apropiaților lor. De fapt foamea fără limite este cauza de bază a fenomenului pe care-l numim corupție. Iar fenomenul ia am­ploare favorizat de celălalt element: amatorismul! Un singur exem­plu este edificator în acest sens: foamea determină apariția, peste noapte, în toate colțurile unui județ (cum e Alba, de pildă), a ca­banelor, vilelor, palatelor, caselor de vacanță, a vastelor proprietăți de tip feudal și a societăților, punctelor de lucru, afacerilor de toate tipurile. Ei bine, dacă nu ar fi atâta amatorism (sau poate dez­in­te­res... interesat) al instituțiilor desemnate să lupte împotriva corup­ți­ei, ar fi foarte ușor de desenat o hartă a marilor averi, cu ramificațiile lor la nivel național (și chiar internațional, cu sprijinul instituțiilor similare europene și mondiale, ce ne sunt partenere de-acum). Cu atât mai mult cu cât toți românii vor trebui să facă declarații de ave­re. Astfel, polițiștii, procurorii și inspectorii financiari, împreună cu reprezentanții adminstrației publice locale (chiar cei de la nivel de comune), ar putea în timp foarte scurt să aibă o bază de date completă cu privire la toate afacerile și averile din județul respectiv, bază de date pe care să o poată consulta împreună, într-un efort comun, ori de câte ori este nevoie. Bineînțeles, întocmirea bazei de date ar trebui coroborată cu întocmirea arborelui genealogic al po­tentaților (și al tuturor corupților ipotetici), până la a patra spiță, cu ajutorul serviciilor de evidență informatizată a populației. Datele ar putea fi, apoi, centralizate la nivel național și chiar completate cu date de dincolo de granițele țării.
    E un volum de muncă titanic, desigur, și datele s-ar schimba per­manent, odată cu dinamica mediului de afaceri. Dar ar merita, nu? Ar fi suficient, atunci, să tastezi un nume pe calculator (poli­tician, funcționar, om de afaceri etc.) și să afli că are trei aparta­mente, șase mașini, pământuri și păduri în cinșpe comune din cinci județe, casă de vacanță la Constanța și vilă la Bușteni, iar pe numele fiecăruia dintre copii și nepoți, alte proprietăți și afaceri... Nu zic că toate ar fi constituite ilegal, dar așa ar exista o șansă de a fi depistate, odată cu flămânzii cărora le aparțin, dar și odată cu amatorii care au închis ochii la formarea lor. Ce te faci, însă, că tocmai cei ce ar trebui să întocmească această bază de date s-ar regăsi acolo. Începând cu primarul comunei, vicele și consilierii, șeful de post, popa etc., până la comisari, inspectori, procurori, judecători, înalți funcționari și oameni politici...
Ioan HĂNȚULESCU