Prima pagină Ediția din: 3.2.2005
VIP-uri de ceară la muzeul albaiulian
•Între ele se numără Lenin, Gorbaciov, Putin, Co­pernicus, Einstein, Picasso, Dali
     figuriMiercuri, 2 februarie, la sediul Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia a avut loc vernisajul expo­zi­ției "Figuri de ceară". Expoziția a fost organizată în colaborare cu Muzeul Figurilor de Ceară din Sankt Petersburg, Rusia, mu­zeu ce deține 1300 de figuri realizate din ceară, fiind al doi­lea mu­zeu ca mărime din lume. Țarul Petru I a fost cel care în anul 1705 a hotărât înființarea unui astfel de muzeu în Rusia. În România asemenea expoziții au început să fie organizate încă din anul 2000, cel care se ocupă de promovarea lor în țara noastră este Marian Bețivu, reprezentant al muzeului rusesc. Aflată pentru prima dată la Alba Iulia, expoziția prezintă figurile unor oameni celebri, personalități politice, artiști, per­sonaje mitologice, precum și diferite scene. Ceara folosită rezis­tă la temperaturi de plus/minus 40 grade. În realizarea exponatelor sunt păstrate dimensiunile reale, ochii sunt din sticlă, iar dinții din porțelan, lucru ce dă viață exponatelor. Vizitatorii sunt așteptați zil­nic, până în data de 20 februarie, între orele 9.00-17.00.
Lavinia IONAȘ

Criză de infirmiere și asistente medicale la Spitalul județean
     Spitalul județean de Urgență are un deficit de personal calificat, ca urmare a renunțării la posturi a zeci de cadre medicale medii în favoarea unor locuri de muncă mai bine plătite din țară sau stră­inătate ori din alte motive. Directorul unității sanitare, dr. Cristian Bar­bonța, a declarat că este vorba de aproximativ 10 asistente me­dicale și circa 30 de infirmiere, numărul exact al posturilor care vor fi scoase la concurs pentru a fi ocupate pe durată determinată urmând să fie stabilit în funcție de bugetul spitalului pe acest an. Dr. Bar­bonța a arătat că cele mai multe posturi libere sunt la secțiile ATI, chirurgie și ortopedie, unde activitatea este mult mai intensă com­parativ cu alte secții, motiv pentru care cadrele medicale renunță mai ușor la posturi.(R.G.)
Potrivit Raportorului general pentru probleme de pa­trimoniu cultural al Parlamentului Europei, dom­nul Eddie O'Hara din Anglia
Criticile și opoziția față de proiectul Roșia Montană sunt exagerate și fundamentaliste
     A fost dat publicității Raportul pe care o delegație a Parla­men­tului European, Comitetul pentru Cultură, Învățământ și Știință, ce i-a avut în componență pe dl. Eddie O'Hara MP din Anglia (Raportor Ge­neral pentru Patrimoniu Cultural) și dl. Christopher Grayson (Se­cretar Șef pentru Cultură, Știință și Învățământ) l-au întocmit după ce au vizitat Roșia Montană în cursul anului trecut. Concluzia generală a Raportului prezentat este aceea că decizia în privința demarării sau nu a proiectului Roșia Montană aparține exclusiv Guvernului României, care trebuie să fie extrem de precaut cu problemele de mediu și de patrimoniu în perspectiva aderării la UE până în 2007. În continuare vă prezentăm câteva pasaje din acest raport.
    * Miza în cazul Roșiei Montane o constituie trei tipuri de patri­moniu cultural: (a) patrimoniul mobil cuprinzând obiectele care sunt colecționate și expuse în muzee pe plan local (incluzând aici și noul muzeu minier din Roșia Montană) și din București; (b) structurile de suprafață: clădirile protejate inclusiv biserici importante din punct de vedere arhitectural care nu au fost afectate și importante descoperiri arheologice cum ar fi monumentul funerar cu formă circulară datând din epoca romană care este conservat in situ; (c) în subteran: con­tinuă cercetările privind galeriile romane, în prezent există o porțiune care se poate vizita în Orlea, dar viitorul este incert, un sector re­prezentativ ar putea fi și trebuie să fie cercetat și conservat la Ca­talina Monulești.
    * Se pare că sunt luate măsurile necesare așa încât să se asigure respectarea tuturor celor trei aspecte legate de patrimoniul cultural în prezent și pe măsură ce proiectul avansează. Situația imediată este controlată prin realizarea unei descărcări progresive de sarcini arheologice. Există o necesitate clară privind moni­to­rizarea continuă a șantierului pe măsură ce lucrările de excavații și cele miniere avansează. Acest fapt necesită o flexibilitate continuă atât din partea companiei miniere cât și din partea arheologilor. De asemenea, trebuie asigurate și etapele finale ale proiectului (pe­isaje, curățirea solului și apei, utilități turistice și acces la muzee și alte situri).
    * Proiectul RMGC poate furniza baza economică pentru dezvol­tarea durabilă a întregii zone producând un impact pozitiv social și asupra mediului precum și în ceea ce privește dezvoltarea culturală. Din punct de vedere al patrimoniului cultural el poate fi perceput ca un proiect exemplar de dezvoltare responsabilă. Fondurile puse actualmente la dispoziție de RMGC pentru cercetare (arheologică, etnografică și arhitecturală) depășesc cu mult ceea ce ar fi putut pune la dispoziție Statul. Acest lucru a revigorat zona și din punct de vedere al recunoașterii internaționale.
    * Criticii și-au manifestat îngrijorarea privind procedura (des­căr­carea de sarcini arheologice a suprafeței) și etica conservării, fapt care implică distrugerea programată a galeriilor romane. Această îngrijorare nu pare a fi pe deplin justificată. Galeriile cercetate din zonele aferente carierelor principale Cârnic și Cetate nu par a con­ține nici un fel de vestigii arheologice interesante. Accesul turiștilor în cea mai mare parte a galeriilor ar fi imposibil. Cu toate acestea, trebuie impuse condiții clare pentru continuarea săpăturilor arheo­lo­gice și monitorizarea a ceea ce se găsește.
    * Mai important, în termenii protecției patrimoniului cultural și a mediului, ar fi aplicarea unor controale similare asupra exploatării în desfășurare care se efectuează în amplasamentele adiacente, lu­crări care sunt realizate de compania românească Minvest, fără a se face descărcarea de sarcini arheologice și fără control privind poluarea.
    * Guvernul României este conștient și deține toate mijloacele pentru a obține prețul maxim din partea RMGC pentru cele 300 tone pe care aceasta le-a identificat la Roșia Montană având grijă totuși să obțină un profit adecvat. Cât despre RMGC, aceasta nu contestă prețul pe care trebuie să-l plătească. RMGC efectuează în prezent o analiză a situației. (...) În același timp, continuă să finanțeze cer­ce­tarea arheologică și publicațiile și achiziționarea proprietăților din zonă. Nu există însă nici o certitudine că proiectul va merge mai departe și nici un plan fix despre ceea ce ar putea implica.
    * Situația actuală de nehotărâre nu este în nici un fel benefică zonei. În cazul în care nu se confirmă, proiectul RMGC va îndepărta pentru un timp orice șansă de dezvoltare la nivel local. Activitatea existentă de exploatare desfășurată de Minvest urmează să înce­teze în următorii ani.
    * Opoziția față de proiectul RMGC este substanțială. Nu este prea ușor de explicat. Este legată de profiturile ce se pot obține legat de valoarea proprietăților locale. De asemenea, ea este alimentată în mare măsură de organisme din exterior, probabil animate de bune intenții, dar posibil contra-productive. Cel puțin în parte, această opo­ziție este exagerată. Riscurile de mediu presupuse nu țin cont de tehnicile moderne de exploatare și, de fapt, proiectul RMGC va ajuta la înlăturarea efectelor poluării existente ca urmare a lucrărilor des­fășurate de Minvest. Argumentele academicienilor sunt probabil co­recte în principiu, dar sunt excesiv de fundamentaliste.
    * Tot atât de adevărat pare a fi faptul că întreaga zonă nu a fost suficient cercetată înainte de acordarea certificatului de descărcare arheologică și este corect să se arate că partea cândva declarată zona protejată a fost redeschisă acum pentru activități comerciale. Aceste aspecte necesită clarificări suplimentare. Astfel principiile fun­damentale trebuie puse în balanță cu realitatea practică. Cer­cetările nu implică în mod obligatoriu necesitatea ca orice des­coperire să fie și conservată, iar ideea academicienilor privind o conservare in situ totală nu este probabil adecvată întotdeauna ținând cont că ne aflăm într-o lume a arheologiei de salvare și una comercială. Cel puțin astfel stau lucrurile în cazul conservării in situ a galeriilor romane de la Roșia Montană. Există peste 5 km de astfel de lucrări miniere, aparent cu o varietate limitată și cu puține vestigii care au supraviețuit. Majoritatea sunt inaccesibile, de fapt chiar periculoase pentru turism. Propunerile alternative cum ar fi desemnarea unei întregi zone ca peisaj cultural ce trebuie dezvoltat pentru scopuri turistice nu are suport viabil. Singura sursă dispo­nibilă de obținere a fondurilor în acest scop o constituie compania care dorește să exploateze resursele minerale. Desigur, este ne­cesar să se stabilească și să se conserve un eșantion reprezentativ de galerii accesibile turiștilor, la Catalina Monulești și/sau Orlea, și cu siguranță este necesară monitorizarea continuă pentru a asigura identificarea valorilor arheologice distincte care se descoperă cu ocazia săpăturilor de cercetare arheologică sau minieră. Această res­ponsabilitate îi revine Ministerului Culturii.
    * Cuvintele cheie ale dezvoltarii durabile la Roșia Montană sunt oportunități pentru toți, flexibilitate și încredere. Discuții comparabile au avut loc și în cazul barajului Ilisu din Turcia și al ampla­sa­men­telor alese pentru desfășurarea Jocurilor Olimpice 2004 din Grecia, mai ales pentru probele de canotaj, caiac-canoe de la Schi­nias-Ma­rathon și concursul ecvestru de la Markopoulo. Există și un alt pro­iect care necesită o analiză arheologică sensibilă care se des­fă­șoară la români: construcția recent lansată a autostrăzii care tra­versează Transilvania și care va fi realizată de compania Bechtel, USA.
    * O decizie finală privind proiectul RMGC trebuie luată de Guver­nul României. Acesta însă este sensibil la presiunile exercitate de Uniunea Europeană. Integrarea din 2007 este prioritate de vârf și Guvernul este extrem de precaut privind problemele de mediu și de patrimoniu. Atât compania cât și organismele guvernamentale sunt pe deplin conștiente de dimensiunea patrimoniului cultural. Acest lucru este reflectat și de concluziile preliminare din raportul lui Sassu și al delegației Parlamentului European. Astfel, trebuie pornit de la ideea că acolo unde există un conflict ireconciliabil de detalii, interesul cultural trebuie să predomine. Patrimoniul cultural este o resursă finită.
    * Un echilibru al beneficiilor pare a fi realizabil atât din punct de vedere al nevoilor legate de patrimoniul cultural de la Roșia Montană cât și al activității RMGC. Dacă acest echilibru este răsturnat de cerințele Guvernului sau ale companiei, proiectul este posibil să nu meargă mai departe. În acest caz, se va face un mare pas înapoi privind dezvoltarea turismului cultural în această zonă de un ex­cep­țional interes istoric.
Eddie O' Hara - Raportor General pentru Patrimoniu Cultural Debirocratizare

Deputatul Nicolae Popa - vicelider al grupului parlamentar PUR
     De la începutul acestei săptămâni și deputații s-au apucat de treabă. Cu forțe proaspete sperăm, chiar dacă vin după o campanie electorală epuizantă. Deputatul Nicolae Popa a fost desemnat vice­lider al grupului parlamentar al PUR din Camera Deputaților. Aceas­tă numire a avut la bază experiența parlamentară a deputatului Ni­colae Popa, aflat acum la al doilea mandat.(F.R.)
La Blaj
Neferoase furate cu sania
     În noaptea de 31 ianuarie/1 februarie, în jurul orei 1.00, agenții de siguranță publică din cadrul Poliției municipiului Blaj i-au identificat pe Oniță S. (15 ani), Constantin Stoica (23 de ani) și Ilie Szekeli (26 de ani), toți din Blaj, care transportau cu ajutorul unei sănii materiale neferoase. În urma verificărilor s-a constatat că cei trei, în cursul nopții de 31 ianuarie/1 februarie, au pătruns în interiorul unei magazii a SC Remat Blaj, de unde au sustras 165 kg material neferos cu intenția de a-l vinde unei alte unități colectoare de fier vechi. Ma­te­rialele au fost recuperate și restituite societății păgubite. Cei trei sunt cercetați pentru comiterea infracțiunii de furt calificat. (L.I.)

Sus
© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.