Editorial
Scandal național pentru... intenție!
     Avem un președinte autoritar. Asta e bine. E clar că lui Băsescu nu-i suflă nimeni în ciorbă. Problema este, însă, cât se întinde cior­ba lui? El pare până acum să știe acest lucru, dar alții ba. Într-o țară în care, de la Burebista încoace, șeful statului a controlat tot ce miș­că, orice eveniment major se leagă automat de numele pre­ședintelui. Și nu mai poate omul să-și vadă de ale lui, că trebuie să clarifice permanent situația și să-și traducă intențiile. Am afirmat întotdeauna și susțin în continuare că nu numai primul om în stat este important, ci și echipa sa. Mai ales consilierii. Și cred că de multe ori gafele consilierilor (cu voie sau fără voie), aduc prejudicii instituției prezidențiale. Un exemplu recent este scandalul TVR. E clar că Valentin Nicolau, instalat de către Adrian Năstase la con­ducerea "serviciului public autonom" care este TVR, nu putea fi în grațiile noului președinte. Cu atât mai mult cu cât raportul aparițiilor la TVR în perioada de campanie (28 octombrie-26 noiembrie) era de 72% Putere (PSD) și 26% Opoziție (PNL-PD), iar în ceea ce pri­vește candidații la președenție, aparițiile televizate ale lui Adrian Năstase au fost de șase ori mai numeroase decât ale lui Traian Bă­sescu. Pentru că, în România, termenul "televiziune publică" este similar cu acela de "televiziune de stat" sau, mai grav, acela de "te­leviziune de partid", din moment ce statul se confundă cu par­tidul de guvernământ. Dar cum ar putea să nu fie așa? Sursele de finan­țare ale TVR sunt: *subvențiile bugetare (pentru plata infra­structurii tehnice: stații, relee etc.); *abonamente (plătite de fiecare dintre noi); *publicitate; *venituri din activități proprii. (Două surse din banii noștri, după cum observați, și două ce pot fi determinate prin "rela­ționare de partid"). În aceste condiții, Legea 41/1994, care regle­men­tează activitatea SRTV e o gogoriță. Iată ce trebuie să facă TVR, potrivit acestei legi: "să prezinte în mod obiectiv, imparțial, realitățile vieții social-politice și economice interne și internaționale, să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice, să promoveze cu competență și exigență valorile limbii române, ale creației autentice culturale, științifice, naționale și universale, ale minorităților naționale, precum și valorile democratice, civice, morale și sportive, să militeze pentru unitatea națională și independența țării, pentru cultivarea demnității umane, a adevărului și justiției..." Imposibil! E ca și cum i-ai da o sumă de bani unui judecător, ca să fie imparțial! (Așadar, la lege ar trebui să se lucreze în primul rând!)
    Cu toată obediența lui Nicolau față de PSD, șeful statului avea alte lucruri mai importante de făcut acum, decât să-l înlocuiască. (Această măsură putea să mai aștepte până când raportul de activitate al SRTV ar fi fost prezentat Parlamentului, iar dacă el ar fi fost respins s-ar fi procedat la schimbări). Președintele afirmă că nu a însărcinat nici un consilier să se ocupe de schimbarea lui Nicolau. Asta înseamnă că acel consilier, Claudiu Săftoiu, care s-a grăbit să "tatoneze terenul" prin discuția cu un virtual înlocuitor al lui Nicolau, în persoana lui Radu Călin Cristea, a făcut o greșeală gra­vă și s-a lăsat atras într-un joc (bine gândit și anticipat) ce nu are decât un singur scop: transformarea lui Băsescu, în ochii opiniei pu­blice naționale și internaționale, dintr-un garant al libertății presei într-un dictator care-i pune pumnul în gură. Grav este faptul că, du­pă "fumigenul" cu privire la posibilele atentate, cineva determină cu profesionalism încă un scandal ce-l face pe Băsescu să-și iasă din fire și, totodată, îi atrage atenția că i se cunosc până și intențiile. A­tât ale lui, cât și ale echipei sale...
Ioan HĂNȚULESCU