Editorial
Incoerența cotei unice
     Încă din prima zi, tot ce face, bun sau rău, guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu este acuzat sau justificat prin intro­duce­rea cotei unice de impozitare. Nu suntem economiști, dar vedem că există multă incoerență în acțiune, dar și în teorie. Pentru că deja numita cotă unică ne dă iar prilej de dezbatere. Președintele Co­misiei Economice a Senatului Varujan Vosganian, care este și unul dintre strategii economici ai coaliției de guvernământ și coautor al programului de guvernare, a declarat recent că România va reveni la sistemul de impozitare graduală. Deci adio cotă unică! Introducerea acum a cotei unice este explicată prin aceea că sistemul progresiv nu se poate aplica într-o economie unde salariul minim net este mai mic de 200 de euro. Îl credem pe cuvânt, doar e ditamai econo­mis­tul!
    Puteam înțelege în lumina acestei explicații "mișcarea" cu cota unică, dacă toate celelalte impozite și taxe și accize și alte biruri la care suntem supuși nu ar fi apărut. Dar așa... Ceea ce ne-a dat cu o mână, guvernul ne ia acum nu cu două, nu cu zece, ci chiar cu 20 dacă e să numărăm câte majorări de prețuri și tarife ori intro­duceri de noi impozite și accize vom avea de suportat de la 1 aprilie. Fără păcăleală! Păcăleală este, care va să zică, doar cota unică. Ea nu are decât o justificare teoretică (la care ne-am referit deja), dar nici un efect practic pozitiv. Din perspectiva racordării legislației și procedurilor românești la aquis-ul comunitar cota unică trebuie abandonată pentru că țările cu un astfel de sistem nu sunt privite cu ochi buni în UE. Iar de la 1 ianuarie 2007 sperăm să fim membri cu drepturi depline. Cui a folosit cota unică?
    De parcă n-ar fi fost de-ajuns, recenta declarație a domnului Va­rujan Vosganian este de natură a-i nedumeri chiar pe partenerii de coaliție. Președintele intermiar al Partidului Democrat Emil Boc s-a arătat destul de intrigat. Îl înțelegem pentru că o asemenea afirmație pune sub semnul îndoielii justețea acțiunilor guvernului, credibi­lita­tea sa în ochii populației și nu numai, de vreme ce unul dintre stra­tegii săi spune la un moment dat un lucru pentru ca apoi să se răzgândească. Ori poate că președintele Comisiei economice a Se­natului s-a gândit să vorbească în perspectiva datei de 13 aprilie, când Parlamentul European își va da votul asupra Tratatului de ade­rare a României la Uniunea Europeană. S-a gândit probabil să dea un semnal parlamentarilor europeni, astfel încât existența cotei uni­ce să nu fie apreciată ca un punct slab. Dar poate că efectul va fi că și ei, ca și noi, vom aprecia guvernul Tăriceanu ca inconsecvent. Iar inconsecvența în legislație, mai ales în cea economică, ne-a fost mereu reproșată ca unul dintre motivele pentru care investitorii stră­ini nu se înghesuie în România.
    Oricum o fi, și vedem că lucrurile sunt tare, tare încurcate, revine obsesiv întrebarea: cui folosește cota unică de impozitare? Po­pu­lației nu, pentru că am arătat deja, golul bugetar se va umple prin al­te dări; imaginii externe a României din perspectiva aderării la Uni­unea Europeană iarăși nu... atunci? A folosit doar pentru puțin timp imaginii guvernului. Dar revenirea la sistemul gradual de impo­zitare ar da o lovitură și mai dură credibilității acestuia. Ce-i de fă­cut?
Anca DINICĂ