Editorial
Ultimatumul UDMR
     Proiectul autostrăzii Bechtel seamănă tot mai mult cu o bombă amorsată de PSD și aruncată cu ajutorul UDMR în brațele actualei Coaliții aflate la guvernare. După cum se știe, acesta a reprezentat principala promisiune comună a PSD și UDMR în campania electorală, în speranța smulgerii a cât mai multe voturi din partea comunității maghiare și a câștigării astfel împreună a alegerilor locale și generale. Planul de acasă nu a coincis însă cu cel din "târg", în urma alegerilor PSD ajungând în opoziție iar UDMR, asemeni pisicii pe care oricum ai arunca-o cade tot în picioare, a ajuns din nou la guvernare. Tot încă din campania electorală, Traian Băsescu a anunțat că nu va avea nici un fel reținere în a anula contractele fără licitație încheiate de PSD, inclusiv cel cu Bechtel.
    Acum, după ce a ajuns președinte, Traian Băsescu a cerut Guvernului să vadă în ce măsură contractul cu Bechtel poate fi continuat sau, dimpotrivă, el trebuie anulat. Deși nu s-a luat nici o măsură radicală în acest sens, faptul că Executivul a anunțat recent, chiar prin vocea ministrului udemerist Laszlo Borbely, că fondurile bugetare prevăzute pentru autostrada Transilvania vor fi reduse cu o sută de milioane de euro, a inflamat instantaneu spiritele în cadrul UDMR. Astfel, sâmbătă, în regim de urgență, a avut loc la Târgu Mureș ședința comună de lucru a Consiliului Reprezentanților Unionali și a Consiliului de Coordonare al UDMR, care s-a axat în principal pe problemele apărute în continuarea lucrărilor la autostrada Transilvania. În informarea pe care a prezentat-o participanților, Marko Bela, președintele UDMR, a fost de la început destul de tranșant: "Politicienii români trebuie să aleagă: ori ajută Transilvania, ori o lasă să se ajute singură, pentru că nu există altă alternativă (...) Nu pot fi de acord cu cei ce uită din nou Transilvania și opun, de exemplu, importanța strategică a Mării Negre celei a Transilvaniei. Noi nu putem renunța la autostrada Brașov - Borș, care urmează traseul arterei principale a Transilvaniei, și va pune în mișcare întreaga regiune. Nu spunem că nu trebuie construit Coridorul IV. Dar acela va fi un traseu de tranzit, va lega Europa de Balcani, pe când autostrada Transilvaniei de Nord va sluji mult mai eficient dezvoltarea internă. Dacă aș polemiza, aș putea spune că de dragul TIR-urilor turcești nu putem renunța la viitorul Transilvaniei. Acest lucru ar trebui să-l înțeleagă și Bucureștiul și Bruxelles-ul". Președintele unional a accentuat că, dacă contractul cu Bechtel are vicii, acest lucru trebuie examinat, dar că lucrările la autostradă nu trebuie să se blocheze, alocându-i-se fondurile deja prevăzute la buget. El a afirmat la final că "maghiarii sunt solidari cu întreaga țară, dar că așteaptă ca partenerii de coaliție să ia în seamă și ce spun aceștia". Mai virulent decât Marko Bela a fost senatorul Gyorgy Frunda, președintele Consiliului Reprezentanților Unionali (CRU), care la încheierea ședinței le-a declarat jurnaliștilor: "Am elaborat o rezoluție prin care cerem încheierea lucrărilor la termen și susținerea sa materială conform contractului încheiat, pentru ca această autostradă să fie făcută. Pentru UDMR este «proba de rupere» față de Guvern, în situația în care nu se respectă contractul autostrăzii. Clar? Vă mulțumesc".
    Aceste declarații seamănă, după cum lesne se poate observa, cu un ultimatum dat Coaliției. Trecând peste toate acestea, noi nu prea înțelegem însă - de unde atâta "supărare" pe Coridorul IV (autostrada ce urmează să treacă și prin județul nostru, prin Sebeș) deoarece nu are în comun nimic cu autostrada Transilvania construită de Bechtel, fiind finanțată cu fonduri de la UE. În rest, ce-o avea Marko Bela cu turcii, problema lui...
Tinu MATEȘ