Curier județean
Cuvioasa Maria Egipteanca
     Precum din pulbere, din țărână și cenușă răsar adeseori neste­mate prețioase, la fel au fost cazuri când unii, din tâlhari, necre­dincioși sau desfrânați au devenit cuvioși, mărturisitori sau sfinți. Numărul lor este nesfârșit și dau o frumusețe neasemuită zilelor din calendar, când numele lor sunt pomenite sau chiar prăznuite. Au fost și situații când unii, aflându-se în stare de grație, întingând chiar dintr-un blid cu Dumnezeu, au căzut ca fulgerul din cer, ajungând să coabiteze cu dracii, "acolo unde viermele nu doarme și focul nu se stinge". Temele zilei ne sugerează cel puțin două situații în care do­uă femei "moarte au fost și au înviat, pierdute au fost și s-au aflat". Aici este frumusețea fără egal a învățăturii creștine, care îl scoate pe om din iad și-l strămută în paradis, pentru că viață de iad au dus și cele două femei de care ne vom ocupa, până când, fiecare în felul ei, a găsit Calea, Adevărul și Viața.
    Fiind invitat de către fariseul Simon, pe care-l vindecase oarecând de lepră, să ia masa la el, o femeie păcătoasă, având un vas cu mir se apropie de Iisus "și stând la spate, lângă picioarele Lui, plân­gând, a început să ude cu lacrimi picioarele Lui, și cu părul capului ei le ștergea. Și săruta picioarele Lui și le ungea cu mir". Este tabloul omului ce se predă necondiționat. Imaginea femeii care se apropie de Iisus, dar nu prin față, ci prin spate, care nu scoate un cuvânt, parcă spre a nu tulbura pe cei ce discutau la nivelul mesei, face cea mai plenară spovedanie, nu cu vorbe, ci cu lacrimi, acolo jos, sub masă, la nivelul pământului, mai jos nu se putea pleca și acolo, sufletul său pocăit, cu desăvârșire convertit, murmura printre lacrimi și suspine ca și tâlharul: "Pomenește-mă, Doamne, când vei veni în împărăția Ta". Eu îți spăl picioarele cu mir, lacrimi și păreri de rău, Tu spală-mi sufletul. În ciuda celor ce priveau cu ochi de gheață acest spectacol unic, Iisus spune: "Iertate sunt păcatele ei cele multe, că mult a iubit" (Lc.VII, 47).
    Al doilea personaj al zilei adus din moarte la viață, este Cuvioasa Maria Egipteanca, o femeie frivolă, care din fragedă tinerețe n-a pre­cupețit nici un efort în a se întrece pe sine într-un desfrâu fără frontiere. Când Dumnezeu a socotit că "ajunge zilei răutatea ei", a trezit-o din această beție nestăvilită, care călca totul în picioare, a așezat-o cu ochii în soare ca și pe Saul pe drumul Damascului, și din clipa venirii în sine a început cea mai longevivă și mai austeră viață de pocăință din istoria monahismului feminin. Vreme de 47 de ani n-a văzut nici chip de om. Înainte cu un an de moarte, Dum­nezeu trimite în adâncul pustiei un monah bătrân, Zosima, să o spovedească și să o cuminice. Aceluia îi povestește cum a trăit aproape o jumătate de veac cu trei pâini și jumătate răscumpărând vremea și anii tinereții, cu lacrimi, rugăciuni și cu pocăință ne­încetată. Venind din nou după un an să repete Sf. Taine, bătrânul Zosima o găsește moartă, iar lângă trupul ei sta un leu lingându-i picioarele. Bătrânul s-a temut de fiară, dar aceasta înțelegându-i parcă frica, s-a apropiat de el cu blândețe ca și cum i s-ar închina. Știind că nu-i poate săpa groapa, fiindcă era slăbit și nu avea unelte, bătrânul i-a zis leului să sape, iar acesta și-a înțeles rostul, scor­monind cu labele o groapă, care să cuprindă puținele rămășițe trupești ale Cuvioasei Maria Egipteanca. Bătrânul și leul și-au luat rămas bun, unul îndreptându-se spre mănăstire, iar altul, afundându-se în adâncul pustiei. Trupul sfintei a rămas ca un Sfinx, zălog al deșertului care a sanctificat-o, servindu-ne tuturor o superbă lecție de convertire.
Preot Petru PINCA - Blaj

Expoziție retrospectivă Eugen Patachi
     PatachiLa Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia a avut loc în 15 aprilie, începând cu ora 12.00, într-un cadru plin de culoare, vernisajul expoziției retrospective a picto­rului Eugen Patachi, realizat cu ocazia împlinirii a 65 de ani de viață a maestrului. Expoziția a fost organizată în colaborare cu Galeria de Artă "Cristian" din Cluj Napoca, galerie înființată în anul 1991 de către Eugen Pata­chi în memoria fiului său. Locația a fost aleasă de către pictor, care a menționat că a dorit să realizeze "înainte de a fi primit în brațele Domnului" o expoziție pe meleagurile natale, la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia. Prezentarea expoziției a fost făcută de către criticul de artă Alexandra Rus (Muzeul Național de Artă Cluj Na­poca) care printre altele a spus că "tablourile domnului Eugen Pa­tachi sunt sinteze spirituale și cromatice prin care încearcă să trans­mită o idee, un sentiment care să poată intra în dialog cu noi, privitorii". În cele 56 de lucrări expuse temele predominante sunt peisajele, natura statică, florile, nudurile și sunt realizate prin com­binații inventive, specifice, de culoare. (L.I.)

Sus

© Copyright S.C. Unirea Pres S.R.L.
Toate drepturile rezervate.