Editorial
Cine va fi noul Papă?
     Lumea a rămas mult mai săracă, cel puțin în ceea ce privește credința și generozitatea umană, după ce Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea a trecut de curând în veșnicie, înălțându-se la Ceruri. Exemplul și prezența sa vie în tot ceea ce a întreprins în cei peste 26 de ani de Pontificat pe întreg mapamondul au lăsat un gol de neumplut în sufletele tuturor creștinilor de pretutindeni. Imaginea sa de martir pe Cruce, asemeni Mântuitorului Iisus Hristos, va dăinui pururea în sufletele noastre, ale tuturor. Să credem că el ne va veghea și din Ceruri și ne va îndruma mereu pașii pe drumul credinței, demnității și înțelegerii umane.
    Viața însă așa este făcută, ea trebuie să meargă înainte. Lumea întreagă așteaptă cu sufletul la gură în aceste zile alegerea noului Suveran Pontif. La Vatican (Roma) un număr de 115 cardinali reprezentând comunitatea catolică s-au reunit începând de luni, 18 aprilie a.c. pentru a alege un nou Papă. Conclavul cardinalilor e­lectori a debutat cu o Sfântă Liturghie intitulată "Pro Eligendo Ro­mano Pontifice" (Pentru alegerea Pontifului Roman), după care cardinalii din lumea întreagă s-au reunit în Capela Pauliană din Vatican invocând îndrumarea Duhului Sfânt. A urmat închiderea electorilor în Capela Sixtină, unde timp de trei zile, fără a mai avea nici un fel de legătură cu exteriorul, aceștia vor iniția procesul alegerii succesorului la tronul Sfântului Apostol Petru. Dacă după aceste trei zile, cardinalii nu vor decide cine este noul Papă, va avea loc o zi de pauză pentru rugăciune, după care votarea va con­tinua încă șapte zile.
    Favoritul principal pentru conducerea celor peste un miliard de creștini catolici pare a fi primul cardinal care a susținut "Santo Subito", sanctificarea cât mai rapidă a Papei Ioan Paul al II-lea, car­dinalul german Joseph Ratzinger. Considerat un adevărat gar­dian al Doctrinei Credinței și mâna dreaptă a fostului Pontif, Ra­tzinger, în cartea sa lansată în urmă cu câteva zile, sub titlul "Va­lori în timpuri de prefacere", pune un accent important pe "întărirea poziției Bisericii în fața laicizării excesive a societății actuale". El subliniază necesitatea ca "Europa să se întoarcă la tradițiile creș­tine dacă vrea să se mai salveze". După cum se știe, fostul Papă a încercat în zadar să introducă în Constituția Europei un preambul privind rădăcinile creștine ale civilizației europene. Rămâne de văzut ce va reuși Ratzinger dacă va fi ales. Chiar dacă este con­testat de clericii americani, care susțin că "noul Papă nu poate proveni din țări în care nimeni nu merge la Biserică, așa cum sunt Franța și Germania", Joseph Ratzinger are mari șanse la Pon­ti­ficat, deoarece cea mai mare parte a fondurilor care finanțează Vaticanul provin de la credincioșii romano-catolici din Germania.
    Potrivit mediilor de la Vatican, șanse reale de a fi aleși mai au italianul Carlo Maria Martini, fost arhiepiscop de Milano până în anul 2002. Acesta are marele avantaj că este italian, dar și marele dezavantaj de a susține descentralizarea organizării Bisericii și acordarea unor prerogative mai largi episcopatelor, lucru pentru care Sfântul Scaun a manifestat unele reticențe, cel puțin până acum. Cu șanse considerabile mai sunt cotați și Dionigi Tetta­man­zi, arhiepiscop de Milano, Angelo Scola, patriarhul Veneției, Gio­vanni Batista Re, prefectul Congregației Episcopale și Ennio An­tonelli, arhiepiscop de Florența.
    Dincolo de toate acestea, Vestul îndeosebi are un orizont de așteptare foarte mare de la noul Papă. Este vorba de o apropiere mai mare de problemele oamenilor de rând și o prezență mai atenuată a dogmelor bisericești în viața de zi cu zi. Totodată, a­vortul, căsătoria între persoane de același sex și folosirea con­traceptivelor sunt trei dintre marile probleme sociale asupra cărora Vaticanul va fi forțat să se pronunțe din nou, reconfirmând vechile enciclice sau modificându-și poziția. Apoi, ca o sarcină de mare importanță rămâne pentru viitorul Suveran Pontif - continuarea dia­logului cu Biserica Ortodoxă.
Tinu MATEȘ