Urcuș spre Înviere
Floriile sunt preludiul celei mai mari drame din viața lumii. Preludiul se știe că generează fiori la fel de tulburători ca și faptul pe care-l precede. Odată cu Floriile pășim în cea mai cumplită săptămână din viața pământească a Mântuitorului, fapt pentru care, această săptămână nu mai este numărată între cele șapte, ce alcătuiesc Paresimile, ci este singularizată sau individualizată sub denumirea de Săptămâna Patimilor. Iisus a pornit în această ultimă probă de suferință din căsuța modestă și tristă a celor mai statornici prieteni ai Săi, Lazăr, Marta și Maria din Betania. Erau triști și speriați fiindcă după învierea lui Lazăr, arhiereii s-au sfătuit ca și pe acesta să-l omoare "căci din cauza lui, mulți Iudei mergeau și credeau în Iisus" (Ioan,XII,11).
Betania este așezată la o distanță mică de Ierusalim. De la casa lui Lazăr se deslușeau cu ușurință zidurile cetății Marelui Împărat, precum și impozantele clădiri din Ierusalimul milenar, care privea mândru spre micuța Betanie ca și oarecând trufașul filistean Goliat spre mezinul fiu al lui Iesei.
Acesta este peisajul mut de dinaintea furtunii, fiindcă "a doua zi, mulțime multă, care venise la praznic, auzind că Iisus vine în Ierusalim, au luat ramuri de finic și au ieșit în întâmpinarea Lui și strigau: "Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului, Împăratul lui Izrael!"(Ioan XII, 13). Un cazan în clocot a devenit cetatea lui David, care nu se va stinge decât vineri în ceasul al nouălea când, fiind epuizate argumentele bestialității omenești, iar mizeria morală umană și-a spus ultimul cuvânt, Iisus pecetluiește cu sânge sfânt și dumnezeiesc lemnul suferinței, rostind Cuvântul final "Săvârșitu-s-a". Dar, până aici, cât oțet, fiere și durere n-au fost consumate în singurătate și tăcere. Întreaga săptămână era o uriașă urnă transparentă în care toată suflarea își exprimă votul, pro sau contra morții lui Iisus. Chiar dacă au fost și inimi frânte de durere pentru cruda și nedreapta soartă, până la urmă ramurile de finic, care inițial au avut rostul să-L aclame, s-au transfigurat în mâna, dar mai ales în inima purtătorilor, în sulițe, săbii, piroane și spini, asemenea toiagului lui Moise, care fiind aruncat pe caldarâm se prefăcea în șarpe, iar când era prins de coadă se prefăcea în toiag, semn al puterii.
Înduioșați și cuceriți de seninătatea cu care și-a consumat suferința, ori și-a purtat crucea, nesfârșite nume de creștini de pe întreaga planetă și-au identificat viața cu a lui Iisus. Printre ei se află și marele mucenic Gheorghe, precum și Sfinții Ierarhi Ilie Iorest și Sava Brancovici, prin care a dăinuit și prosperat Ortodoxia românească transilvăneană în secolul XVII-lea și ale căror nume se suprapun în acest an cu Floriile, însoțind Intrarea Domnului în Ierusalim.
O ramură verde de finic să altoim și noi în crestătura inimii, spre a-i răcori pârjolul suferinței lui Iisus, care și-a sacrificat viața pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire.
Preot Petru PINCA, Blaj
Intrarea în Ierusalim
"Bucură-te, fiică a Sionului! Iată, împăratul tău vine la tine, blând și șezând pe asină, pe mânzul asinei" (Zah. 9,9)
În geana zării soarele răsare
Și-ntreaga fire-o scaldă în lumină:
Iisus trecea, pe mânzul de asină,
Urmat de-a gloatei binecuvântare.
Voioși i-aștern veștmintele pe cale
Și-nalță-un imn în slăvile tăriei;
Cu toți sunt prinși de taina bucuriei
Uitând atunci trecutul lor de jale.
În drum, stâlpări de finic-azvârliră
Și-asinul blând ușor își poartă truda...
În fața Domnului se proslăviră
Bărbați, femei, copiii și bătrânii...
Dar printre ei, zări Iisus pe Iuda
Și-apoi trei cruci pe Locul Căpățânii!
Sfântul Mare Mucenic Gheorghe
Este lucru dovedit că nașterea și apariția creștinismului în arena istoriei universale n-a fost o naștere ușoară. Îndată după Înălțarea Mântuitorului la cer și Pogorârea Duhului Sfânt, când apostolii au ieșit la propovăduire pentru a răspândi sămânța Cuvântului Evangheliei până la marginile pământului, puterile oculte au declanșat și desfășurat atacuri violente de contracarare și chiar de nimicire a noii învățături. Acțiunile de amploare sunt cunoscute în istorie sub denumirea de persecuții și erau susținute de către împărații romani, deoarece noua învățătură creștină, care-L populariza și-I mărea imaginea lui Iisus Hristos cel înviat, zdruncina și răsturna de pe soclu vechile statui ale idolilor păgâni. Nu dispunem de spațiu pentru a aminti măcar în treacăt pe toți prigonitorii. Cei mai înverșunați au fost fără îndoială Nero(54-68), și Dioclețian(286-305) în timpul căruia, de bună voie și nesilit de nimeni și-a jertfit viața Sf. Gheorghe. Nero, la 10 iulie an 64, provoacă un incendiu care pârjolește mai mult de jumătate din cetatea Romei, numai ca să admire un spectacol unic și să construiască o capitală nouă și măreață. Ca să potolească furia mulțimii, a abătut acuza asupra creștinilor, împotriva cărora a declanșat o prigoană cum nu s-a mai cunoscut până atunci. Referindu-se la acest episod, istoricul roman Tacitus spunea că creștinii erau îmbrăcați în piei de animale sălbatice, mânați în arenele amfiteatrelor unde erau sfâșiați de fiare, în special de lei, alții erau răstigniți, iar alții unși cu rășină și arși de vii, luminând noaptea grădinile lui Nero, care dădea spectacole de cursă.
Ultimul prigonitor al creștinilor a fost Dioclețian. Printre cei ce-și sacrificau viața pământească, spre a o dobândi pe cea cerească, se găseau creștini din toate categoriile sociale: sclavi, oameni liberi, învățați, demnitari, ofițeri, slujbași împărătești etc. Una din personalitățile ilustre, care luminează calendarul creștin ortodox, este mucenicul Gheorghe, general în armata lui Dioclețian. Cu toate că desfrâul, serbările orgiastice, dansurile dezmățate, spectacolele macabre din amfiteatre unde erau sacrificați robi, captivi, prizonieri de război, făceau parte din ritualul sacru al tipicului roman, Sf. Gheorghe nu s-a împărtășit din nici un astfel de deliciu care întregea bogatul tacâm al imperiului roman păgân. Ca o albină rafinată, care ocolește cu grijă otrava buruienilor amare, hrănindu-se doar din gingășia florilor alese, Sf. Mucenic și-a ferit cu grijă toate virtuțile și însușirile frumoase primite prin apă și darul Sfântului botez, oferindu-le în dar prin moarte împăratului Hristos, care mai presus de orice privește cu plăcere și admirație sfârșitul creștinesc al celor ce-L iubesc pe El. Fiindcă n-a vrut să jertfească idolilor, a fost supus la cazne și suferințe: a fost legat de roata cu cuie și cuțite ascuțite, ca să-i taie tot trupul; a fost aruncat în groapă cu var nestins vreme de trei zile; a fost pus să poarte încălțăminte de fier cu cuie înroșite și pus să alerge; a fost bătut cu vine de bou și câte și mai câte. Pe toate le-a trăit cu bucurie și răbdare până la sfârșit, așa încât Dumnezeu, socotind peste măsură alergarea lui, i-a scurtat suferința și i-a așezat pe cap cununa sfinților.
Preot Petru PINCA, Blaj