.:: Unirea - cotidianul județului Alba ::. Editorial.:: www.ziarulunirea.ro ::. 
Maximă rezervă
     Constrângerea de a ne acomoda cu noul acestui deceniu și jumătate de istorie constituie o împovărare care aproape ne îmbolnăvește. Toată această re­calcitrație se întemeiază pe dorința de a afla într-un final adevărul despre viața noastră de-atunci ori de perspectivă. Contradictorii sunt amintirile despre zilele de la mijlocul lui iunie '90 din Piața Universității; după cum tot așa sunt și re­memorările sporadice ale răpiților în Irak. Încurcați în propriile spuse, în dulcele limbaj impus de legile confidențialității secretelor mari, și actorii din 13-15, și confrații ziariști ai zilelor noastre și mulți, mulți alții au uitat esențialul spre deruta mass-media și a publicului curios. Evenimentele au prins bine Executivului și Cotrocenilor, asaltate de probleme ce par că nu-și mai găsesc rezolvarea, prin direcționarea atenției în puncte fixe, altele decât frământările majore care macină cu adevărat nația. Greva ceferiștilor a fost garată pe linie moartă, așijderea tirul inundațiilor aproape interminabile cu toate dezastrele antrenate în iureșul apelor dezlănțuite. Despre leul greu nu se mai aude mai nimic, în locul așteptatelor demonstrații de schimb înstăpânindu-se feroce noi scumpiri, noi taxe care ne zeciuiesc înainte de-a apuca la noul bănuț. Maxima rezervă a declarațiilor a dat naștere unor comentarii pe larg, unor speculații demne de Guiness Book. Confrații jurnaliști, lideri diverși și voci "din opinie" au avut grijă să umple timpul așteptărilor... Nu ne mai încărcăm "memoria colectivă" revenind asupra trecutelor fapte pe care doar scurgerea celor cincizeci de ani le-ar mai putea descâlci și ne oprim asupra unui sector bulversat și minimalizat - învățământul - care încearcă din răsputeri să se re-re-reorganizeze dintr-o structură bună, statuată de ceva secole, într-o alta, chipurile, modernă și maleabilă. Chinurile facerii și desfacerii temutului nostru sistem de învățământ le-au suportat cu strășnicie generații de învățăcei, dar se pare că moștenirea învățării va mai chinui încă multe generații. Teste peste teste se aruncă de la comenduirile ministeriale peste o plămadă studioasă care sub acoperământul legilor în mișcare aproape că nu mai știe încotro să se îndrepte. Ne imaginăm deja emoția ce-i cuprinde pe viitorii studenți care vor ieși gata calificați din sălile de curs într-un răstimp scurtat după moda europeană. Fără iluzii cumpărate pe bani grei doar cu grija găsirii unei slujbe în țară sau aiurea. Ca să fie compatibili cu dimensiunile școlilor de pe restul con­tinentelor, ai noștri tineri vor mai adăuga musai masteratul și doctoratul în coada titlurilor de noblețe universitară. Cu un asemenea bagaj de diplome, nu de cu­noștințe, cum se spunea pe vremuri, ei pot trece hotărât punctul de frontieră fără riscul de a fi reținuți la muncă la domiciliu. Cât de trainic se leagă între ele pre­ceptele învățământului tradițional cu care am uimit o lume întreagă cu cele mo­derne, "monitorizate" la maxim, ne va spune viitorul nostru european. Până a­tun­ci însă pregătiți-vă liceeni de cursuri mai subțirele cu câteva ceasuri, de materii reduse procentual cu un sfert, iar voi aspiranți la titluri de doctori argăsiți-vă bu­zunarele ca să puteți susține fondurile pentru PIB.
    Mărturisesc cu amărăciune că așteptam un alt fel de concretețe în remo­de­larea școlii românești, dincolo de cele câteva fraze mai mult amenințătoare decât călăuzitoare ale ministrului de resort. Dascălii și discipolii la un loc nu au de ales în afara studiilor mai translucide, a catedrelor mărunțite și, neîndoios, a taxelor ajustate valoric la noua calitate. Dați-ne și nouă voie să ne păstrăm maxima rezervă în exprimarea altor posibile opinii, mai bine zis a nemulțumirilor colective pe care oricum nu le monitorizează nimeni, undeva acolo sus. Poate... "pro­fe­so­rii foarte profesioniști".
Mariana IONAȘ