.:: Unirea - cotidianul județului Alba ::. Editorial.:: www.ziarulunirea.ro ::. 
Congruență de idei
     Printre toate hârjonelile politice estivale a trecut aproape neobservat un fapt care prin consecințele sale va marca pozitiv, dacă lucrurile se vor derula așa cum le-au gândit promotorii lui, evoluția pe termen lung a societății românești. Mă refer la decizia ministrului Educației Mircea Miclea de finanțare a unităților din în­vă­țământul preuniversitar pe criterii de performanță, după modelul care se aplică de­ja în învățământul superior. Până la începerea noului an școlar a mai rămas puțin timp, iar "socotelile de elevi" sunt deja făcute. Dar ce înseamnă exact finanțarea pe baza performanței? Ea înseamnă că școlile unde se face carte cu adevărat vor avea și căutare în rândul elevilor și al părinților, deci vor avea și o finanțare mai bună din partea ministerului, în timp ce școlile unde performanța școlară este slabă vor avea de înfruntat spectrul desființării. Pentru a elimina subiectivismul, unul dintre principalele criterii de apreciere a performanței este cel al rezultatelor la testele naționale și la bacalaureat. Degeaba o școală va avea elevi mulți, dacă rezultatele la aceste teste vor fi mediocre și submediocre, și finanțarea va fi pe măsură. Și activitatea profesorilor va fi evaluată pe criterii de performanță, astfel încât și un dascăl tânăr cu rezultate poate câștiga chiar mai bine decât unul că­runt dar care nu performează. Sigur că nu vor fi lăsate de izbeliște școlile din zonele izolate, dar finanțarea pe criterii de performanță este un stimulent pentru toți, deci o șansă și pentru elevii care merg la aceste școli de a beneficia de învățământ de calitate. Bătălia dintre școli va fi accentuată și de previziunile sum­bre în ceea ce privește populația școlară, previziuni care arată că în următorii ze­ce ani ea va scădea cu 10-15 la sută.
    În același timp, ministrul Miclea a declarat că se va pune accent pe redi­mensionarea liceelor cu specific tehnic, urmărindu-se astfel o corelare mai bună între domeniile în care școlile pregătesc forța de muncă și cererea reală de pe piața muncii. Un studiu recent efectuat de minister arată că pregătim prea mulți mecanici, dar cererea cea mai mare este în domeniul serviciilor. De aceea se pot prevedea unele disponibilizări în acest domeniu, marcate sindical, dar sperăm în fermitatea domnului ministru.
    Și tot în sprijinul elevilor, dar și ca un răspuns dat nevoii de descentralizare și în domeniul învățământului, ministerul dorește o reevaluare a curriculumului na­țional în sensul descongestionării și al punerii accentului nu pe memorarea unei cantități mari de informații de multe ori inutile, cât pe formarea abilităților profe­sionale. De aceea Mircea Miclea a anunțat că se dorește ca circa 20 la sută din acest curriculum să fie stabilit la nivel local prin consultarea elevilor și a părinților și în conformitate cu nevoile pieței muncii dintr-o anunită zonă. Acum doar 2-3 la sută din acest curriculum este stabilit la nivel local.
    Ceea ce este însă în primul rând de remarcat este că Ministerul Educației es­te poate singurul minister (dacă-l excludem pe cel al Administrației și Internelor, unde specificul este de așa natură) în care se aplică principiul continuității. Nu al miniștrilor, ci al ideilor. Mircea Miclea a înțeles să preia și să continue ceea ce au făcut bine miniștrii dinaintea sa. A înțeles că o fi repetiția mama învățării, dar repetarea continuă a debutului reformei reale în învățământ nu produce decât bul­versare. Și dacă ideile pe care acum le promovează vor fi puse în practică, chiar dacă am înțeles că procesul va fi unul de durată, atunci putem să sperăm că, în sfârșit, în învățământul românesc lucrurile încep să se schimbe în bine. Iar exem­plul de continuitate în idei de la Ministerul Educației ar putea fi copiat și de alți mi­niștri.
Anca DINICĂ