.:: Unirea - cotidianul județului Alba ::. Editorial.:: www.ziarulunirea.ro ::. 
Alba-neagra cu autostrăzile...
     Integrarea în Uniunea Europeană a început să ne dea din nou frisoane. Tot mai multe voci din rândul țărilor Uniunii clamează în ultima vreme amânarea ade­rării României și Bulgariei chiar după anul 2008. "Respingerea Constituției UE la referendumurile desfășurate în cursul acestui an în Franța și Olanda au arătat că alegătorii din țările UE nu sunt încă pregătiți pentru o nouă extindere semni­fi­ca­tivă a Uniunii" - a apreciat recent Gunter Beckstein, ministrul de Interne al lan­dului Bavaria din Germania. "Aderarea cu drepturi depline a României și Bulgariei la 1 ianuarie 2007 sau 2008 este probabil prea devreme", a declarat un alt re­pre­zentant al CDU. Este drept că în prezent creștin-democrații germani se află în plină campanie electorală, însă ei sunt creditați ca viitori guvernanți în Germania din septembrie a acestui an. Numai gândul că s-ar putea întâmpla așa ne în­fioară. Zilele trecute, aflat la Școala de vară a tinerilor liberali, ministrul nostru de Externe, Mihai Răzvan Ungureanu, a declarat că "amânarea integrării României în UE la 1 ianuarie 2007 înseamnă pierderi de peste două miliarde de euro re­prezentând totalul contribuțiilor Uniunii la procesul de reformă din România." În plus, "un alt dezavantaj ar fi scăderea credibilității politice a României" - a mai a­dă­ugat domnia sa.
    O altă veste, la fel de proastă, vine tot din direcția Bruxelles. România ar pu­tea rămâne și fără autostrada Nădlac - Constanța. Potrivit unui raport dat pu­blicității în aceste zile de către Societatea Academică Română (SAR) "România ar putea pierde autostrada care face parte din Coridorul IV paneuropean din cauza tergiversării lucrărilor și a bâlbâielilor politice ale guvernelor de până acum (...). Europa ne-a făcut o concesie în 1996 acceptând o variantă de autostradă avantajoasă pentru România, dar noi ne-am culcat pe o ureche timp de zece ani" - argumentează Sorin Ioniță, președintele Societății Academice Române. După cum se știe, culoarul IV nu era prevăzut inițial să traverseze România pe traseul actual, ci doar s-o intersecteze între Timișoara și Turnu Severin - Calafat. Cea mai bună rută între Europa Centrală și Balcani este considerată a fi pe culoarul X prin Belgrad - Niș - Sofia, cel despre care de altfel se vorbește din nou ca o alternativă la ruta prin România. Acest culoar are un dublu avantaj. În primul rând este mai scurt, apoi are avantajul că există deja autostrăzi pe o bună parte din lungimea sa.
    Tot SAR consideră că s-au făcut două greșeli importante de natură să a­fe­cteze decizia UE de a sprijini sau nu România pe Coridorul IV. Una dintre a­cestea este proiectul de autostradă Brașov - Borș, care nu este inclus în stra­tegiile europene. Enervat de situația creată, președintele Traian Băsescu a ieșit ieri pe ecranele TV și a aruncat "pisica" în ograda PSD-ului, spunând că "Gu­ver­nul Adrian Năstase nu a negociat nici un cent pentru finanțarea lucrărilor pe Coridorul IV". Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, este însă optimist și spe­ră ca până în 2010, cel târziu 2011, să se finalizeze construcția a 826 de kilometri din cei 1.366, cât cuprinde Culoarul IV cu rutele ocolitoare ale orașelor cu tot. Domnia sa spune că Uniunea Europeană nu mai poate da înapoi, întrucât Coridorul IV a fost deja negociat cu țările implicate și se regăsește deja în anexa Tratatului de Aderare asumat de România și UE.
    În ce privește Autostrada Transilvania, și aceasta stagnează deocamdată, deoarece contractul cu Bechtel se renegociază. Și uite așa, ca în proverbul cu iepurii, cine aleargă după... două autostrăzi, s-ar putea să nu prindă nici una. Să tragem nădejdea totuși că politicienii noștri se vor trezi la timp și își vor stabili ca priorități autostrăzile României. Pentru că "prioritatea zero" ne-a făcut să cam ba­tem pasul pe loc.
Tinu MATEȘ