.:: Unirea - cotidianul județului Alba ::. Editorial.:: www.ziarulunirea.ro ::. 
Europenizarea învățământului
     De luni, aproape un milion de studenți de la universitățile de stat și particulare acreditate din întreaga țară și-au început cursurile. Trecând peste greutățile ine­rente oricărui început de an - bătălia "pe viață și pe moarte" a părinților și studenților pentru a putea prinde un loc într-un cămin studențesc sau o chirie mai ieftină într-o garsonieră sau un apartament - anul universitar 2005-2006 mar­chează europenizarea învățământului superior românesc. Din acest an, potrivit noilor prevederi ale Legii învățământului, durata studiilor de licență s-a redus la trei ani, iar masteratul a căpătat un statut definitoriu în integrarea absolventului pe piața muncii, având o durată de doi ani. Practic, studenții vor învăța mai puțin cu un an pentru a obține diploma de licență, însă această diplomă nu va fi suficientă după absolvire. Astfel, studenții vor mai avea nevoie de un master, care va dura doi ani, iar cei care vor să aibă și doctoratul, vor trebui să mai studieze încă trei ani.
    Noutatea europenizării mai constă și în faptul că, pe lângă diploma de licență, fiecare student român va primi automat și "suplimentul de diplomă", emis într-o limbă de circulație europeană, care asigură recunoașterea studiilor din România pe piața muncii din Uniunea Europeană. În acesta, pe lângă datele din foaia matricolă de până acum, vor fi adăugate mai multe informații (participările la di­ferite manifestări științifice, media minimă și maximă a promoției etc.). Se speră astfel ca în anul 2008, un absolvent din România să poată să profeseze în stră­inătate pe baza diplomei obținute în țară. Ministrul Mircea Miclea este destul de încrezător în noul sistem susținând că "dă posibilitatea afirmării personalității studentului, a creșterii răspunderii personale pentru pregătirea sa".
    Din păcate, această restructurare a studiilor universitare este, deocamdată, mai mult pe hârtie sau în bunele intenții ale ministrului. Majoritatea universităților sunt rămase în urmă la capitolul consiliere și orientare în carieră, astfel că, ele nu pot preciza încă studentului ce calificare, competențe și aptitudini îi oferă fiecare specializare. În plus, curricula multor universități nu se adaptează noilor cerințe, existând foarte multe cazuri în care s-au păstrat toate cursurile, înghe­suind practic pe parcursul celor trei ani materia care se făcea în patru ani. Asta, desigur, pentru a se păstra anumite cursuri, a­nu­mite ore, anumite catedre, anu­miți profesori...
    O altă tară a învățământului superior actual o reprezintă subfinanțarea de la bugetul de stat. Deși în lege se spune că învățământul superior este sprijinit de stat, acesta se face aproape în totalitate pe banii studenților. Vrei o adeverință - plătești, vrei o foaie matricolă - plătești, vrei să împrumuți o carte - plătești ș.a.m.d. Apoi salarizarea profesorilor și a celorlalte cadre universitare este mult rămasă în urmă. Din această cauză, în chiar prima zi a noului an universitar, au început și protestele. Federația "Alma Mater" a pichetat luni, timp de două ore, sediul Ministerului de Finanțe, pentru a-și manifesta nemulțumirea în legătură cu neindexarea salariilor din învățământul superior pe anul 2005, precum și pentru a determina Guvernul să aloce 6 la sută din PIB în bugetul pentru anul 2006. Mitinguri de protest sau greve japoneze au mai avut loc și la Timișoara și Brașov, protestatarii subliniind că "au salarii aproape la fel cu portarii unor instituții pu­blice". Cu toate acestea, premierul Tăriceanu a afirmat cu ocazia deschiderii no­ului an universitar că "cel puțin în acest an, salariile în învățământ nu vor mai putea crește, din cauza inundațiilor". De ultimă oră, liderii protestarilor au anunțat că în majoritatea centrelor universitare se desfășoară în prezent referendumuri privind declanșarea unei greve generale în luna noiembrie a acestui an. Astfel, s-ar putea să intrăm în Europa la început cu grevele și, cine știe când, și cu stu­diile universitare...
Tinu MATEȘ